گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

۲۵ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

آیات و روایات متعدد قرآن و اهل بیت(ع) بیانگر آن است که مال حلال و حرام تأثیر مستقیم در شکل گیری شخصیت بشر دارد و هرگونه دقت یا سهل انگاری کسب روزی حلال یا حرام در رقم زدن آینده او نقش بسزایی را ایفا می کند.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۸
مجید کمالی

ترفند های تبلیغی پایگاه های مسیحی

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۰۵ ب.ظ

ترفند های تبلیغی پایگاه های مسیحی

http://offliberty.com/
    نویسنده: حسن باقی زاده

 مقدمه

پیشرفت‌های فناوری در عصر جدید سبب ظهور شیوه‌های جدید گردش اطلاعات و کاهش اساسی در هزینه‌های فنّاوری و ارسال اطلاعات گردیده است و نتیجه این امر، انفجار اطلاعات است.

امروزه رسانه‌ها توانسته‌اند به همه زوایای زندگی بشر وارد شوند و بر نوع فکر و نگرش آن‌ها تأثیر بگذارند.

رسانه‌ها به گونه‌ای درهم آمیخته‌اند که توان اندیشیدن را از انسان‌ها سلب می‌کنند؛ به طوری که موجبات انقیاد آدمی نسبت به آنچه را که این رسانه‌ها می‌گویند، فراهم آورده اند. در واقع، انسان به تعبیر مک لوهان در عصر «برون راهبر» یا «دگر راهبر» می‌باشد؛ چرا که در عصر ارتباطات جمعی و نفوذ این گونه رسانه‌ها به حریم خانه‌های شخصی، هر کس از این وسایل ارتباطی الگو می‌گیرد؛ زیرا انسان اصولاً الگوپذیر است و برای اعمال و رفتار خویش به دنبال الگوها می‌گردد. از این‌رو، به راهی می‌رود که از طریق این وسایل تجویز شود. بنابراین، صاحبان و طرّاحان این گونه وسایل، راهبران اندیشه و عمل انسان‌ها به شمار می‌آیند.(1)

 در واقع، این رسانه‌ها با ساخت و پردازش افکار عمومی، فضا را برای اقدامات سیاسی در دهکده جهانی فراهم می‌کنند. آن‌ها با تضعیف باورهای  اعتقادی و پیشینه ملی، فرهنگی، قومیتی و دست زدن به اقداماتی از قبیل: شایعه پراکنی، گسترش ترس و وحشت، رشوه دادن به انسان‌های ضعیف النفس و بزرگ جلوه دادن مشکلات نقش ستون پنجم را در جنگ بازی نموده و همانند پیاده نظام‌های دشمن، زمینه را برای سقوط حکومت‌ها و تسلّط بر آنان فراهم می‌آورند.

اسلام به عنوان دومین دین بزرگ جهانی با ظهور انقلاب اسلامی ایران طراوتی تازه یافته و روزبه‌روز بر تعداد پیروانش به شکل چشم‌گیری افروده می‌شود، که البته این مسأله در تضاد با سیاست‌های افزون‌طلبانه کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا می باشد. این کشورها که از گسترش روزافزون اسلام به وحشت افتاده بودند، به طرق مختلف برای مقابله با اسلام بسیج شدند. رویدادهای چند سال اخیر و استراتژی‌های به‌کار برده شده توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی که در مقابل کشورهای مسلمان و به‌خصوص ایران اسلامی گرفتند، خود نشان دهنده میزان هراس دشمنان اسلام است. آنان با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف به جنگ علنی علیه اسلام دست زدند. نوشتن کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی مرتد، جنگ‌های گوناگون در خاورمیانه که روزانه تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشد، تمسخر نمادهای مقدس مسلمانان و احکام و مبانی مترقی آن و توهین به شخصیت‌های بزرگ و با عظمت اسلامی مانند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، ساخت فیلم‌های گوناگون مستند و سینمایی  در تروریست جلوه دادن مسلمانان و منتسب کردن خشونت‌ها به اسلام و قرآن و نیز روش‌های گوناگون تبلیغاتی  در ترویج مسیحیت در کشورهای اسلامی  و به‌خصوص ایران اسلامی، همگی دلایلی از میزان هراس دشمنان از اسلام است.

یکی از موسسات پژوهشی در این زمینه تحقیقی انجام داده است که بر اساس آن تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات شهری، تبلیغات در اقشار، تبلیغات در کلیساهای خانگی و تبلیغات  اینترنتی، شش راه تبلیغ مسیحیت در ایران است. در اینجا به بررسی ترفندهای بکار گرفته شده در تبلیغات اینترنتی پایگاه های مسیحیت می‌پردازیم.

تبلیغات اینترنتی مسیحیت

برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد اینترنت، زمینه‌ای را فراهم آورده است تا بسیاری از گروه‌ها و جریآن‌های غیر قانونی از آن به عنوان وسیله‌ای امن، جهت تبلیغ و جذب، بهره‌برداری کند. فعالیت مبلغان مسیحی در اینترنت با استفاده از حداقل 30 پایگاه و 180 وبلاگ فعال شناسایی شده‌ ، جریان دارد. تالار گفت‌وگوی این پایگاه‌ها به محلی برای جذب ایرانیانی تبدیل شده است که تبلیغاتی را دریافت و پس از مدتی به محافل خانگی دعوت می‌شوند. همچنین از دیگر کارایی‌های اینترنت برای گروه‌های مبلغ مسیحیت، مظلوم‌نمایی و تشویش اذهان عمومی، از طریق انتشار اخبار کذب و بزرگ‌نمایی شده است.(2)

در نتیجه، راه‌اندازی قارچ گونه پایگاه‌های تبلیغی مسیحی در کشورهای اسلامی با چنین هدفی شکل گرفته است، که می‌توان آن را از دو منظر مورد بررسی قرار داد:

1. تحلیل ساختاری

به تعبیر لوکاچ با پیچیده‌تر شدن جوامع، ارزش‌های راستین نیز پنهان گردیده و در واقع در جامعه مدرن ارزش‌ها به‌راحتی قابل درک و فهم نیست. لوکاچ و به دنبال وی گلدمن، معتقدند چنین جامعه‌ای است که بستر خلق رمان است.(3)

در واقع ساخت رمان کاملاً مبتنی بر جامعه مدرن می‌باشد و یک رمان‌نویس با توجه به ساختار جامعه زمان خود، رمان را می‌نویسد. در نتیجه، زمان نگارش تراژدی‌ها و داستان‌های حماسی به پایان رسیده است.

به همین شکل، یک فیلم‌ساز با توجه به ساختار جامعه خود فیلم خود را می‌سازد و در واقع فیلم‌های سینمایی بازتابی از حقایقی است که در جامعه به وقوع می‌پیوندد و یا در شرف وقوع است و فیلم‌ساز آن را در قالب یک فیلم سینمایی و یک انیمیشین در می‌آورد.

برای نمونه، هنگامی که لابی صهیونیست خود را در ساختار جامعه مطرود و منزوی می‌بیند، با ساخت فیلم‌هایی قصد برون‌رفت از این وضعیت را دنبال می‌کند. انیمیشین میکی موس نمادی از همان یهودی سرگردان است که مدام از سوی رقیبان قوی‌تر تهدید می‌گردد. اما او با زیرکی و چالاکی خود بر تمام آنان فائق می‌آید. انیمیشن‌های تام و جری، جوجه اردک زشت، دامبو فیل پرنده، سیندرلا و سفید برفی نیز از این نمونه می‌باشند.

امّا زمانی که یهود از انزوا خارج می‌شود، ساختار فیلم‌ها نیز تغییر می‌یابد. اکنون از یهودیان به عنوان تنها منجیان کره زمین یاد می‌شود. فیلم‌هایی مثل حمله مریخی‌ها و ماتریکس به دنبال القاء همین مفهوم است.

پایگاه‌های تبلیغ مسیحیت نیز با وجود تفاوت‌های فراوان از نظر قالب و شکل ظاهری دارای ساختار واحدی می‌باشند و همین مسأله سبب شده تا گردانندگان این پایگاه‌ها با تحمل هزینه‌های فراوان و صرف وقت زیاد، این پایگاه‌ها را با ویژگی هی خاصی طراحی نموده و در روزآمد سازی آن‌ها بکوشند.

پایگاه اینترنتی تبلیغ مسیحیت برای مخاطبان شمالی کشورمان نمونه کوچکی  از پایگاه‌های تبلیغی مسیحی است که در راه انحراف باورهای دینی و اسلامی مردم خطّه شمال ایران اسلامی طراحی گردیده است. این پایگاه  به زبان گلیکی بوده و علاوه بر اناجیل چهارگانه متی، مرقس، لوقا و یوحنا، دارای قسمت‌های دیگری با عناوین  معجزات مسیح و نغمه شالیزار می‌باشد که تمامی این بخش‌ها با لهجه زیبای گلیکی و با هدف ترغیب مخاطبان خود برای گرایش به مسیحیت شکل گرفته است.

از دیگر پایگاه‌های تبلیغی مسیحیت می‌توان به پایگاهی اشاره کرد که برای نجات ایران سفارش به دعا و راز و نیاز می کند، که پدیدآورندگان این پایگاه هدف خود را از طراحی آن، واکنش به بحران جهانی اخیر در مورد ایران مطرح کرده‌اند و این‌که 120 تن از رهبران کلیساهای ایران متعهد شده‌اند برای نجات کشور به مدت 40 روز دست به دعا بردارند و روزه بگیرند!!

دقت در این دو پایگاه مطرح شده و پایگاه‌های فراوان دیگری که در این زمینه وجود دارد، نشان دهنده  آن است که اگرچه این پایگاه‌ها از نظر محتوایی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و هر کدام گروه‌های خاصی را مورد خطاب خود قرار داده اند، اما در ورای این تفاوت‌های ظاهری،  شاهد ساختار مشترکی می‌باشیم؛ به گونه‌ای که پایگاه «شالیزار  کلام خدا» با مورد توجه قرار دادن فرهنگ و آداب و رسوم مردم شمال ایران و مشکلات و سختی‌های فراوان آن‌ها در به دست آوردن مایحتاج زندگی  به دنبال القای ‌این مطلب است که عامل همه این سختی‌ها و دشواری‌ها در واقع آئین اسلام بوده و راه نجات از این مشکلات ایمان آوردن به عیسی مسیح(ع) و مسیحی شدن است.

پایگاه دیگر نیز با ظاهری مزورانه و در قالب دعا برای نجات ایران به همراه 40 فیلم 5 دقیقه‌ای با  بزرگ جلوه دادن مشکلات،  ناکارآمد جلوه دادن مسئولان نظام مقدّس اسلامی و شایعه پراکنی  به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی مردم نسبت به انقلاب اسلامی و سست کردن بنیان نظام می‌باشد. که در واقع، عامل همه این مشکلات را در اسلام می‌بیند و راه رهایی را در گرایش به مسیحیت می‌داند.

2. تحلیل محتوایی

2-1. تولید انبوه

یکی از ویژگی‌های پایگاه‌های تبلیغی مسیحیت، انبوه واژگان، اصطلاحات و لغات آن‌ها می‌باشد که در شکل‌ها و رنگ‌ها و قالب‌های گوناگون خودنمایی می‌کنند؛ به گونه‌ای که گاه کاربران اینترنت به دنبال تحقیق و پژوهش در موضوعی حتی  بی‌ارتباط با مسائل دینی می‌باشند، ولی به همراه آن مطلب، تصویری از معجزه‌ای از معجزات عیسی مسیح(ع) و یا یکی از نمادهای مسیحیت مانند صلیب و یا جمله‌ای قابل تأمل در تبلیغ مسیحیت  را مشاهده می‌کنند.

برای نمونه، تعدادی از کلید واژه‌های بنیادین دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت در جستجوگر گوگل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج جستجو بسیار قابل توجه است. مقایسه کلیدواژه‌های این جستجو نشان دهنده آن است که کلیدواژه‌های اسلامی حتی اگر به زبان فارسی و عربی مورد جستجو قرار گیرد،  بسیار کمتر از واژه‌های کلیدی  مسیحی به زبان انگلیسی می‌باشد.

 

2-2. تحریف واژه‌های اسلامی

یکی از ترفندهای دیگر پایگاه‌های تبلیغ مسیحیت، استفاده ابزاری از واژه‌های  اسلامی و تحریف آن‌ها می‌باشد؛ چنان‌که کاربر مسلمان را در سردگمی می‌کشاند؛ برای نمونه، هنگامی که محققی در هر یک از واژه‌های Doa، Nejat، Shahadat و دیگر واژه‌های اسلامی به جستجو در موتورهای جستجو مشغول است، با انبوهی از پایگاه‌ها، وبلاگ‌ها و مقالاتی مواجه می‌شود که ارتباطی با موضوع تحقیق او نداشته و به ترویج مسیحیت مشغول‌اند.

پرداختن به مسأله منجی و هزاره گرایی(4) و آخرالزمان (5) که توسط کسانی چون: تافر، فوکویاما،‌هانتینگتون و  برژینسگی مطرح شده و درباره بحث آینده‌نگری غرب، به‌خصوص در سینمای غرب به آن پرداخته شد، در واقع از اسلام و فرهنگ ناب شیعی گرفته شده است و در واقع، تنها تمدنی که موعودش یک موجود عینی زنده است، شیعه است.(6) در حقیقت، گردانندگان صحنه تبلیغات مسیحیت دریافته‌اند که انسان امروزی نیازمند امیدواری است و از همین دریچه نهایت تلاش خود را برای مرتبط ساختن امید به آینده جهت دعوت افراد به مسیحیت به کار می‌بندند.

جای بسی تأسف است که در عصر ارتباطات و اطلاعات ما نه تنها شاهد تحریف واژه‌های اسلامی می‌باشیم، بلکه با تحریف حتی معانی آیات شریف قرآن و استفاده از رفتار برخی گروه‌های خشونت‌طلب منتسب به مسلمانان مانند طالبان و وهابیت، اسلام را دینی خشن و ستیزه‌جو معرفی می‌کنند و 5/1 میلیارد مسلمان را به تمسخر می‌گیرند. نمونه کوچکی از این موضوع را در فیلم مستند فتنه(7) می‌بینیم که به‌تازگی از سوی نماینده افراط‌گرای پارلمان هلند «گیرت وایدرز»(8)  ساخته شد و از طریق اینترنت به سراسر دنیا ارسال گردید و در همان ساعات اولیه افراد بسیاری آن را در سراسر جهان مشاهده نمودند. در آن فیلم 15 دقیقه‌ای با ارائه کاریکاتوری موهن از پیامبر اسلام(ص) و با تحریف معنای 5 آیه از قرآن مجید و با تکیه بر اعمال نسنجیده گروه‌هایی منتسب به مسلمانان و استفاده ابزاری از صدا و تصویر سعی نمودند تا به مخاطبان خود چنین تفهیم نمایند که عامل تمامی نا امنی‌ها و ترورها در جهان مسلمانان هستند و آن‌ها خشونت و ترور را از متن اسلام و قرآن آموخته‌اند.

2-3. مخاطب‌شناسی و توجه به نیازهای او

از محور‌های مورد توجه پایگاه‌های  مسیحی سعی فراوان این گونه پایگاه‌ها در شناسایی مخاطبان و موضوعات مورد علاقه آن‌ها است. آن‌ها برای این منظور با روش‌های گوناگون به شناخت فرهنگ، اعتقادات و آداب و رسوم افراد و گروه‌ها اقدام می‌کنند. آن‌ها با شناسایی نقاط ضعف سعی در بزرگ نمودن ضعف‌ها و مشکلات می‌نمایند. این گونه پایگاه‌ها سعی می‌کنند با استفاده از کلمات زیبا و دلنشین مانند: آزادی، عدالت، محبت و عشق خود را به آنان نزدیک نموده و از نارضایتی‌های مردم به تفصیل سخن گویند تا به این وسیله در قلوب کاربران خود راه یابند.

2-4.توجه به اصل پاداش

یکی از مسائل مهمی که در پایگاه‌های تبلیغی مسیحیت مشاهده می‌شود، توجه به اصل مبادله است. انسان‌ها دوست دارند در قبال کاری که انجام می‌دهند، مورد تشویق واقع شوند. در واقع، تشویق محرکی است که کمک می‌کند تا فرد نسبت به آن عمل علاقه‌مند گردد.

کاربران اینترنت نیز علاقه‌مندند هنگامی که وارد پایگاهی می‌شوند، امتیازی کسب نمایند. این امتیاز در مورد کاربران مختلف متفاوت است. فیلم جذاب، موسیقی فرح‌بخش، عنوان مهیج‌کننده، کتاب‌های قابل دانلود و مطالب علمی مفید و حتی پاسخ‌گویی آن‌لاین و یا پست الکترونیک رایگان، همه و همه می‌تواند انگیزه‌هایی باشند تا افراد را به سوی خود بکشانند.

در صورتی که کاربر به هر دلیل به پایگاهی وارد شود، ولی آن پایگاه نتواند پاداشی متناسب با او در اختیارش قرار دهد، مطمئناً دیگر به سراغ آن پایگاه نخواهد رفت.

آنچه گذشت اشاره کوتاهی بود بر برخی از ترفندهای تبلیغی پایگاه‌های مسیحیت در اینترنت. امید است که پایگاه‌های اسلامی نیز علاوه بر عرضه و ارائه محتوای جذاب و کاربر پسند، در مورد فراهم‌آوری زمینه‌های تبلیغ و جذب کاربران در اینترنت و ایجاد انگیزه در آنان برای مراجعات بعدی به پایگاه‌های اسلامی زمینه را فراهم کنند. البته توجه به اصول اخلاقی اسلامی و شیوه‌های صحیح و منطقی و عاقلانه در تعامل با کاربران، از مهم‌ترین اصولی است که در این تعامل باید مورد نظر قرار گیرد. ■

پی‌نوشت‌ها:

اطلاعات تکمیلی

  • تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 آذر 1387
  • صفحه در نشریه: صفحه 52
  • شماره نشریه: فصلنامه شماره 24
بازدید 86 بار
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۴:۰۵
مجید کمالی

نگاهی به ابزارها و منابع پژوهش در اینترنت

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۵۰ ب.ظ

نگاهی به ابزارها و منابع پژوهش در اینترنت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۳:۵۰
مجید کمالی

دلایل حرمت قمار چیست؟

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ب.ظ
همان‌طور که از نص صریح آیات قرآن مشخص است، خداوند متعال قمار را در ردیف می‌گساری و بت پرستی و از کارهای پلید شیطانی دانسته است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۳:۰۰
مجید کمالی

آشنایی اجمالی با صحیفه سجادیه

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸ ق.ظ

صحیفه سجادیه کتابی حاوی مناجات و ادعیۀ امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان مشتمل بر 54 دعا کوتاه و بلند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۱:۳۸
مجید کمالی


    اگــر انســان بخــواهـد در زمیـنـﮧ های معـنـوﮮ و فرهـنـگـﮯ تـر و تـازه بمـاند، جـز رابـطـﮧ  با کـتـاب چـاره ای نـدارد.

 مقــام معـظـم رهـبـرﮮ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۳ ، ۱۵:۴۶
مجید کمالی

معرفی تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶ ق.ظ

المیزان فی تفسیر القرآن که بیشتر به تفسیر المیزان شهرت دارد از جامع‌ترین و مفصل‌ترین تفاسیر شیعی قرآن به زبان عربی است که در قرن چهاردهم هجری به قلم علامه سید محمد حسین طباطبائی (۱۲۸۱ - ۱۳۶۰ هـ. ش) نگاشته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۱۱:۰۶
مجید کمالی

انواع ربا و پیامدهای شوم حرام‌خواری

چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۲۱ ب.ظ
ربا عبارت است از دادن مالی به دیگران به شرطی که در موقع پس دادن با مقداری زیادی عوض دهد، یا اگر گیرنده مال در موعد مقرر ، وجه را به طلبکار نپرداخت به شرط دریافت وجهی افزونتر از مقدار نخست مهلت دهد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۳ ، ۱۵:۲۱
مجید کمالی

خیانت عادی شد ، طلاق کلاسدار !!!

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۴۱ ب.ظ

با مشاهده ی سریالهایی که خیانت را جز لاینفک روابط زناشویی قلمداد کرده و با تکرار آن سعی در نهادینه کردن آن دارند ، و با اقبالی که مردم جامعه بخاطر هزارو یک دلیل به آنها نشان می دهند ، تصور جامعه ی سالم برای فرزندان ما و فرزندانشان ، کابوسی واقعی خواهد بود . کابوسی که برای تحققش ، روزها را چون ثانیه به باد می دهیم .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۳ ، ۱۵:۴۱
مجید کمالی

"ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی".

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۳ ، ۱۵:۱۱
مجید کمالی