گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

وظایف مادر تا هفت سالگی کودک

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ب.ظ

عالم بر اساس طهارت و پاکی خلق شده است و لذا انسان باید بر اساس اصل عالم که همانا طهارت و پاکی است زندگی کند تا با جهان آفرینش که پاک و طاهر است هماهنگ باشد.


لذا در روایت از حضرت رسول نقل شده است که: (دم علی الطّهاره یوسع رزقک) (1)، یعنی بر پاکی و طهارت، مداومت و استمرار داشته باش تا روزی ات توسط رزاق و فیاض علی الاطلاق، افزایش یابد. پس سبب مزید روزی طهارت داست. فافهم.

حال، جهان آفرینش به این پاکی عصاره ای از خود را به عنوان نطفه ای در رحم مادری قرار می دهد و وظیفه مادر این است که این امانت ارزشمند را طاهر به نظام عالم تحویل دهد، همان طور که طاهر از نظام طاهر آفرینش به امانت گرفته بود و اگر در زمین طاهر رحم مادر، درخت خبیثه ای متولد گردد و رشد پیدا کند، مقصر کسی نیست جز همان مادر و الّا عالم طاهر، رحم طاهر، پس چرا فرزند متولد شده ناطاهر؟
سوال: مادر چه کند تا این امانت طاهر جهان طاهر آفرینش را 9 ماه حفاظت کند و شجره طیبه ای را تحویل نظام عالم دهد؟
جواب یک کلمه است: طهارت. باید فرزند طاهر باشد تا فرزندی طاهر تحویل دهد.
طهارت تنها به این جنبه ظاهری که شامل پاکی از کثافات و نجاسات می شود منحصر نیست، بلکه جنبه اهمّ طهارت طهارت باطنی است.
تأمین طهارت ظاهری با وضو و غسل محقق می شود. مادر باید هنگام بارداری و شیردهی وضو داشته باشد. علامه حسن زاده آملی حفظه الله در جایی فرمودند:
"از آشنایان ما خانمى دو تا پسرش شهیدند، به من گفت: آقا من به فرموده روحانیون بر منابر، هیچگاه فرزندم فلانى را بى‏ وضو شیر نداده‏ ام، حتى در شبهاى زمستان که به گریه مى‏ آمد، اول وضو مى ‏گرفتم و بعد او را شیر مى ‏دادم. باید به این مادر گفت: طوبى لک و حسن مآب که فرزندت هم از پستان پاک شیر خورده است‏  و هم مشمول آیه کریمه؛ وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ شده است‏"(2) (3)
در مرتبه طهارت باطنی مادر باید حداقل چشم، گوش و زبان خود را مصون نگه دارد. نباید هر چیزی را ببیند، نباید دروغ و غیبت و تهمت و یا حرف رکیکی را بگوید که اینها از تغذیه نامناسب هم بر فرزند اثرات بیشتری می گذارند. (اما متأسفانه اکثری در زمینه تغذیه مراعات می کنند و از این امور مهم غافل اند). یکی دیگر از نکات مهم این است که مادر سوء ظنّ نداشته باشد.

نکته مهم:
خیلی از مشکلات فرزندان مثل فلج شدن یا بیماری صرع یا نابینایی و... به خاطر بی احتیاطی های پدر و مادر هنگام انعقاد نطفه و بارداری و شیردهی است. در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به امام علی علیه السلام بیش از 50 دستورالعمل هنگام انعقاد نطفه را ایراد میکنند که توجه به این دستورات بسیار مهم است.


تتمه: علاوه بر اینکه مادر به فرموده قرآن کریم (والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین) (4) دو سال کامل به فرزندش شیر می دهد باید تا هفت سالگی او را در سه بخش تقویت کند: به گونه ای که:

1. فرزندش خوب بخورد.

2. خوب بازی کند.

3. خوب بخوابد.

و همچنین باید مراقب فرزندش باشد که حرف رکیک یاد نگیرد. اگر فرزند در این هفت سال اول عمرش بازی خود را تمام و کمال انجام ندهد، در بزرگسالی بازیگری می کند و عقده کودکی اش را در نوجوانی و جوانی با کارهای خلاف و بیهوده خالی می کند. لذا غالبا کودکانی که تا 7 سالگی خوب بازی می کنند و پر جنب و جوشند در بزرگسالی آرام و پخته می شوند. مادر همچنین باید به پدر گوشزد کند که نان حلال به خانه بیاورد که نان حلال هم اثر به سزایی در تعالی خانواده دارد.


خاتمه: اگر مادر طهارت را رعایت کند ان شاء الله فرزند مستقیم بار می آید و قابلیت تبدیل شدن به شجره طیبه را خواهد داشت.

أَلَمْ تَرَ‌ کَیْفَ ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَ‌ةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْ‌عُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَ‌بِّهَا ۗ وَیَضْرِ‌بُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ون.(5)

(ای رسول) آیا ندیدی که چگونه خدا کلمه پاکیزه را به درخت پاک و زیبایی مثل زده که اصل ساقه آن برقرار باشد و شاخه آن به آسمان (رفعت و سعادت) بر شود؟ و آن درخت پاک و زیبا به اذن خدا همه اوقات میوه‌های مأکول و خوش دهد. و خدا (این گونه) مثل‌های واضح برای تذکر مردم می‌آورد.
 
پی نوشت:

1. بحارالانوار، جلد 105، صفحه 16

2. سوره آل عمران، آیه 169

3. بخش اول سخنرانى حضرت علامه ابو الفضائل حسن‏زاده آملى به مناسبت بزرگداشت هفته معلم در جمع فرهنگیان منطقه 2 آموزش و پرورش قزوین اردیبهشت 1373

4. سوره بقره، آیه 233

5. سوره ابراهیم، آیه 24 و 25

منبع:وب قاصدون

مطالب مرتبط با این موضوع:


1- بخور نخورهای دوران بارداری

2- وظایف مادر تا هفت سالگی کودک

3- چهل نکته درباره تربیت کودکان

4- بهترین زمان برای بارداری و بچه دار شدن از نظر اسلام

5- عقیقه فرزند سنتی فراموش شده !+دستورات

6- آداب «روابط جنسی بین زوجین» در اسلام

7- دانلود کتاب زناشویی و ازدواج

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۲
مجید کمالی

بارداری

فرزند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی