گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

آنچه خدا از سلیمان پرسید

يكشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ق.ظ

خداوند متعال هر کسى را باندازه قدرت و استطاعت و عقل و شعور و فهم و تمکن و وسعت وى تکلیف و حکم فرماید.

 آورده اند که : روزى سلیمان پیغمبر(ص ) به سر بساط نشسته بود، یکى بنگرید و او را در هوا بدید.

گفت : آنچه خدا به سلیمان داد بدیگر کس نداد.


سلیمان (ع ) بشنید، در جواب او گفت : آنچه خدا از سلیمان پرسد از دیگر کس نپرسد.(1)

 


نتیجه :
لا یکلف الله نفسا الاعلى ما آتیها  خداوند متعال هر کسى را باندازه قدرت و استطاعت و عقل و شعور و فهم و تمکن و وسعت وى تکلیف و حکم فرماید.


هر که بامش بیش برفش بیشتر، وظیفه شخص ثروتمند است که بفقراء رسیدگى کرده و نیازمندانرا حاجت برآورد، و شخصیکه خود فقیر است چنین وظیفه را ندارد.


و مرد دانشمند و عالم را وظائفى هست که براى اشخاص جاهل نیست . و آدم تندرست و سالم را تکالیفى باشد که براى مردم علیل و مریض نباشد. و شخص مقتدر و توانا را فرایضى متوجه است که بدیگران متوجه نیست .
اینست که وارد شده است کل مسئول عن رعیته هر کسى نسبت بزیردستان و رعیت و عائله خود مسئول بوده ، و رسیدگى بامور و زندگى آنان بعهده او خواهد بود.


تربیت صحیح و تعلیم و تنظیم امور فرزندان و عائله بعهده پدر است و پدر وظیفه عقلى و شرعى دارد که عائله خود را طبق مقررات دینى و آئین مقدس اسلامى تربیت کند، و آنچه در اینقسمت قصور و کوتاهى و با تقصیرى بعمل آید: پدر مسئول و مقصر و محکوم است .


و دائره این تکلیف و مسئولیت نسبت بامیر و حاکم وسیعتر میشود تا برسد بشخص سلطان که مسئولیت بسیار مهم و بزرگیرا دارد، و اگر در سرتاسر مملکت حقى ضایع شود و فردى مظلوم واقع گردد: مسئول آن سلطان خواهد بود. اینستکه از سلطان بازپرس میشود از اموریکه دیگران نسبت بآن امور کوچکترین مسئولیت و تکلیفى ندارند.

 

 

راحة الصدور ص 70

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۴
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی