گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

چند تذکر از ملا محمدمهدى نراقی(ره)

جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۴۷ ب.ظ

مبدأ و منشأ افعال خواطر است که میل و رغبت را برمى‏ انگیزد و میل و رغبت عزم را و عزم نیت را و نیت اندام‌هاى تن را به فعل وا مى ‏دارد.

مناط در توکل توحید است و آن این است که براى بنده به سبب نور حق، روشن و منکشف شود که جز خدا فاعل و مؤثرى وجود ندارد و منشأ هر موجودى و هر فعلى از خلق و روزى، عطاء و منع، غنى و فقر، صحت و بیمارى، و عزت و ذلت، زندگى و مرگ... و هر چیزى که نامى دارد، یگانه مبدع و مخترع آن خداى تعالى است که هیچ شریک و انبازى براى او نیست. و بعد از کشف این مطلب دیگر به غیر او هیچ توجه و نظر نکند، بلکه بیم و امیدش یکسره به او و وثوق و اعتمادش تنها بر او باشد.

 

 

اقسام خواطر

خواطر (آن‌چه به خاطر آدمى مى ‏گذرد) دو گونه است: یکى آن‌که در ذهن به‌طور اضطرارى جنبش و خلجان مى‏ کند ولى مبدأ و علت کارى نمى‏ شود، این‌گونه خواطر آرزوهاى کاذب و اندیشه‏ هاى فاسدند. و دیگرى آن‌که محرک اراده و عزم بر فعل است. زیرا هر فعلى مسبوق به‌خاطر و تصورى است که به ذهن خطور مى ‏کند. پس مبدأ و منشأ افعال خواطر است که میل و رغبت را برمى‏ انگیزد و میل و رغبت عزم را و عزم نیت را و نیت اندام‌هاى تن را به فعل وا مى ‏دارد. و این قسم دوم چنان‌که دانستى اگر مبدأ خیر باشد الهام است و ستوده، و اگر مبدأ شر باشد وسواس است و نکوهیده.

 

 

تقابل دائمی سپاه فرشتگان و لشکر شیاطین ‏

وسوسه اثر شیطان نهانى است و الهام عمل فرشتگان بزرگوار است. شک نیست که هر نفسى در آغاز فطرت خود به طور مساوى از فرشته و شیطان تأثیرپذیر است و یکى از این دو به سبب پیروى از هوى و هوس یا ملازمت پارسایى و تقوى برترى و ترجیح پیدا مى ‏کند. پس نفس اگر به مقتضاى شهوت یا غضب میل نمود شیطان مجال مى‏ یابد و به وسیله وسوسه به دل در مى آید، و اگر به یاد خدا باز گردد میدان بر او تنگ مى ‏شود و کوچ مى ‏کند و فرشته الهام‌بخش داخل مى ‏شود - دیو چو بیرون رود فرشته درآید. بدین‏گونه دو سپاه فرشتگان و شیاطین پیوسته در میدان نفس درگیر و دار و در حال حمله به یکدیگرند.

 

وسوسه ‏هاى شیطانی

چون راه باطل بسیار و راه حق یکى است، درهاى گشوده به دل آدمى براى شیطان بسیار است، اما باب ملائکه یکى بیش نیست و از این‌رو از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) روایت شده که روزى براى اصحاب یک خط کشید و فرمود: «این راه خداست»، سپس خطوط بسیار از چپ و راست کشید و فرمود: «این‏ها راه‌هایى است که به هر راهى شیطانى نشسته و آدمى را به خود مى‏ خواند»، آن‌گاه این آیه را تلاوت کرد:

«و أنّ هذا صراطى مستقیما فاتّبعوه و لا تتّبعواالسبل فتفرّق بکم عن سبیله» (انعام/153) «این راه من راست است، از آن پیروى کنید و به راه‌هاى دیگر مروید که شما را از راه خدا جدا و پراکنده کند».

 

مطلب دیگر این است که چون نفس به آسانى به باطل میل مى ‏کند، ولى به دشوارى مطیع و منقاد حق مى‏ شود، از این رو راه‌هاى کشاننده به باطل که راه‌هاى شیطان است واضح و آشکار است، و بنابراین درهاى شیطان همیشه باز است، و راه‌هاى رساننده به حق که باب ملائکه است، پنهان و نهان است و بنابراین همواره بسته است. پس چه سخت و دشوار است بر انسان بیچاره که این همه درهاى هویدا و آشکار گشاده را ببندد و یک درب پنهان بسته را بگشاید!

 

 

نشانه ‏هایى بین الهام و وسوسه

کسى‌که بتواند خیر و شر را بشناسد، جداکردن الهام و وسوسه براى او آسان است. گفته ‏اند که الهام فرشته و وسوسه شیطان در نفوس به طرقى و با علاماتى رخ مى‏ نماید:

(اول) مانند علم و یقین که از جانب راست نفس حاصل مى ‏شود و در مقابل آن شهوت و هوى که از جانب چپ پدید مى ‏آید.

 

(دوم) مثل نظر و تأمل در آیات آفاق جهان و أنفس آدمیان که با نظم و استوارى برقرار است و شک و اوهام را از دل مى ‏زداید و معرفت و حکمت را در قوه عاقله پدید مى‏ آورد و این نیز در جانب راست نفس است، و در مقابل آن، اندیشه و نظر از روى اشتباه و غفلت و روگرداندن از آیات است که موجب پیدایش شبهه‏ ها و وسوسه‏ ها در واهمه و متخیله مى ‏شود و این بر جانب چپ نفس است و به این ترتیب آیات محکمات به منزله ملائکه مقدس و عقول و نفوس کلى است و مبادى علوم یقینى مى ‏باشد و متشابهات آمیخته با وهم به منزله شیاطین و نفوس وهم‌انگیز است و مبادى و مقدمات سفسطه مى ‏باشد.

 

(سوم) مثل اطاعت رسول برگزیده و أئمه اطهار(علیهم‌السلام)، و در مقابل آن اهل جحود و انکار و طرفداران تعطیل و تشبیه و کافران قرار دارند. پس هر کسى‌که راه هدایت را بپیماید، به منزله ملائکه مقدس و الهام‌کننده خیر است، و هرکه راه گمراهى را بپوید هم‌چون شیاطین گمراه‌کننده شر مى‏رساند. بنابراین رهایى و نجات از دام‌ها و نیرنگ‌ها و کیدهاى شیطان میسر نیست مگر با بصیرت درونى نورانى و نیروى قدسى ربانى، چنان‌که مسافر سرگشته را در بیابانى که راه‌هاى بسیار و ناهموار و صعب‌العبور دارد، در شب تیره و ظلمانى نجاتى نیست جز با بینایى کامل و طلوع خورشید تابان و درخشان.

 

 

 

جامع‌السعادات

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۲
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی