گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

راههای حسن عاقبت جیست؟

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۹ ق.ظ

باید از عاقبت به شرّ شدن بترسیم و از خدا بخواهیم همه ما را عاقبت بخیر کند.

آیت الله مکارم شیرازی در سلسله سخنرانی های خود با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق که در ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما پخش می شود به فرازهایی از دعای امام سجاد(ع) با موضوع عاقبت بخیرشدن اشاره کرد و افزود: ماجرای حرّبن یزید ریاحی و بستن آب برروی امام و یارانش در بدو جنگ و پیوستن او به سپاه امام حسین(ع) نمونه خوب عاقبت بخیرشدن است که این از صفای دل و روشنایی ایمان در وجود او نشات می گیرد.

او به راههای به دست آوردن حسن عاقبت اشاره کرد و گفت: اگر انسان این راهها را پیماید حتما عاقبت بخیر می شود؛ یکی از راهها پرهیز از طول امل است یعنی آرزوهای دور و دراز را از خود دور کند چون این آرزوها انسان را آلوده می کند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: تمام این مفسدان اقتصادی که این روزها صحبت آنها در میان است، قبل از آلوده شدن به فساد اقتصادی زندگی خود و فرزندان و نوه و نتیجه هایشان تامین بود اما این آرزوی طول و دراز به انها اجازه نمی داد که دست از خطاکاری بردارند.

او تربیت فرزندان را راه دیگر حسن عاقبت عنوان کرد و افزود: فرزندان صالح انسان را عاقبت بخیر و فرزندان ناصالح، انسان را به راههای شرّ می کشاند. اگر بتوانیم فرزندان را تربیت صحیح کنیم، سبب عاقبت بخیری ما می شوند اما اگر در مسیر غلط بیفتند ما را هم می کشانند.

این مرجع تقلید یاد خدا را عامل دیگر حسن عاقبت برشمرد و افزود: در هرحال انسان باید به یاد خداوند باشد در این صورت خداوند مشکلات را حل خواهد کرد.

او فراموش نکردن سرای آخرت را راه دیگر عاقبت بخیری ذکر کرد و بیان داشت: به یاد آخرت بودن به عاقبت بخیر شدن انسان کمک می کند.

آیت الله مکارم شیرازی توبه را پنجمین راه حسن عاقبت عنوان کرد و افزود: برخی می گویند جوان هستیم و هرکاری می کنیم و بعد توبه می کنیم؛ این فکر اشتباه است چون فردا معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارمان است. ممکن است لغزشی کنیم و راه خطایی برویم بهتر است بلافاصله توبه کرده و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران کنیم.

او کمک به نیازمندان را عنصر دیگر عاقبت بخیری برشمرد و افزود: دعای این افراد عاقبت انسان را بخیر کرده و از لغزشهای آخر عمر باز می دارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: فردی را می شناختم که در سلک طلبگی بود؛ شبی در شیراز و در حجره بودیم و دعای کمیلی می خواند با صدای زیبا و حزن آور؛ مدتی گذشت و کسی می گفت منتقل شده بود به تهران و برنامه طلبگی را کناری نهاده بود. شب جمعه به دیدارش رفته بودیم و گفتیم مفاتیحی بده و دعای کمیل را بخوانیم؛ گفت آن مفاتیح را بردار و برو بیرون بخوان گوش من طاقت شنیدن دعای کمیل را ندارد. دیدم آمده اینجا و همه چیز را رها کرده است.

او هشدار داد: باید از عاقبت به شرّ شدن بترسیم و از خدا بخواهیم همه ما را عاقبت بخیر کند.

شفقنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۶
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی