گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

تکالیف و وظایف مشترک زن و شوهر

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱ ق.ظ

 تکالیف و وظایف مشترک زن و شوهر

1. وفاداری:

زن و شوهر موظّف اند، در ایجاد رابطه عاطفى که یکى از ارکان وابستگی میان زن و شوهر است، تلاش نموده و این عاطفه را خالصانه و بى‏شائبه حفظ نمایند.

عدم وفادارى هر یک از طرفین، خیانت به عاطفه و احساس خالصانه طرف دیگر است که ضربه‏اى جبران‏ناپذیر بر پیکر خانواده وارد مى‏سازد چرا که امکان بخشش کمتر است.

2. مشارکت و همکارى در تربیت فرزند:

تربیت فرزند به عهده پدر و مادر هر دو نفر است و مسئول تربیت و پرورش فرزند در جنبه‏هاى مختلف هستند و هر یک باید نقش خود را ایفا نمایند. به جهت اینکه بیشتر نیازهاى عاطفى و جسمى کودک توسط مادر تأمین مى‏شود، وظیفه مادر بیشتر است لذا حقّ عاطفى مادر نیز بیشتر است.
البتّه در صورت تداخل حقّ عاطفى مادر با حقّ مالى پدر، حقّ پدر مقدّم است، همانطور که حقّ همسر بر حقّ والدین مقدّم است.

3. رعایت حقوق یکدیگر:

وظیفه اصلى زن و شوهر رعایت حقوق شرعى و قانونى یکدیگر است.
در این صورت است که خانواده از نظام استبدادى و زن سالارى و مرد سالارى نجات یافته و حقّ خواهى و حقّ سالارى و تکلیف مدارى، حاکمیّت مى‏یابد.

4. امر به معروف و نهى از منکر:

در قرآن با 9 بار تکرار، وجوب امر به معروف و نهى از منکر بر زن و مرد مسلّم گردیده بنابر این، بر همه مسلمانان از جمله زن و شوهر لازم است یکدیگر را در معروف و منکر تذّکر دهند:
  • «وَالمُؤْمِنُونَ وَالمُؤْمِناتِ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ المُنْکَرِ» (توبه، آیه 71) «مردان و زنان مؤمن بر یکدیگر ولایت دارند، یکدیگر را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع مى‏کنند».
  • و همچنین، حدیثى مسئولیّت همگانى را بیان مى‏دارد: «کلّکم راعٍ و کلّکم مسئوول عن رعیّته». «همه شما سرپرست و مسئول هستید و درباره زیردستانتان باز خواست مى ‏شوید». (بحارالانوار، ج 35، ص 38)

منبع: حقوق وظایف زن و شوهر در قرآن و کلام اهل بیت علیهم السلام، ص 55، به نقل از نرم افزار کوثر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۱
مجید کمالی

نظرات  (۱)

۲۱ دی ۹۳ ، ۱۱:۱۲ خرید ملک در ترکیه
ممنون از مطالبتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی