معرفی

با توجه به عقیده شیعه که محسن قبل از تولد از دنیا رفته بحث تولدش مطرح نیست، فقط در منابع شیعی از هنگام شهادت وی یاد شده است.

اما دانشمندان اهل سنت در باره ولادت و وفات محسن دو گونه نظر داده اند؛ شمار اندکی از آنان ولادت و وفات او را در حیات رسول اکرم(ص) دانسته اند. اما اکثر منابع آنان در باره زمان ولادت او سکوت کرده و فقط خبر درگذشت او در کودکی را آورده اند، این مطلب از عبارات آنان به دست می آید، به عنوان مثال:

ابن حزم، ابن حجر، ابو الفداء و قندوزی عبارت « مات صغیرا » (در کودکی مرد)[۱][۲][۳] [۴]

ابن دمشقی و ابن کثیر با عبارت « مات و هو صغیر» (درگذشت در حالی که کوچک بود)[۵][۶]

طبری و ابن اثیر با عبارت « توفی صغیرا»(در کودکی در گذشت)[۷] [۸]

ابن قتیبه و احمد طبری با لفظ « فهلک و هو صغیر»(در کودکی از دنیا رفت) [۹]و « هلک صغیرا» (در کودکی مرد)[۱۰] [۱۱]

بلاذری با لفظ « درج صغیرا» [۱۲]

سبط بن الجوزی با واژه « مات طفلا»[۱۳]

صالحی شامی و ابن صباغ مالکی با عبارت « مات سقطا»(در کودکی سقط شد) [۱۴][۱۵]

در هیچ یک از این منابع عبارت « فی حیاه النبی» وجود ندارد. عبارات منقول حتی بر مرده به دنیا آمدن محسن نیز دلالت دارد. تنها ابن حزم عبارت « مات صغیرا جدا إثر ولادته » [۱۶]16را آورده است که حد اکثر بر زنده به دنیا آمدن او دلالت دارد. از الفاظ به کار رفته در عبارات ایشان بر نمی آید که ولادت و وفات محسن در حیات رسول الله (ص) بوده است یا بعد از آن.

محسن در منابع

در اکثر منابع تاریخی و انسابی شیعی و اهل سنت از محسن یاد شده و احادیث وگزارشات تاریخی زیادی تردید در وجود چنین شخصیتی را زیر سوال می برد، اگر چه بین منابع شیعی و اهل سنت در هنگام تولد و نحوه وفات وی اختلاف است ولی اصل وجود چنین شخصیتی با وجود حجم گزارشات نمی تواند جعلی باشد.

منابع شیعی

منابع شیعی علت شهادت محسن بن علی(ع) را سقط شدن دانسته اند، اما در این منابع اختلاف درکیفیت ، زمان ومسبب آن به چشم میخورد. بعضی از منابع شیعی که اسم محسن را فرزند حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) دانسته اند به شرح ذیل است. منابع شیعه قریب به اتفاق نام محسن را بعنوان فرزند حضرت فاطمه (س) آورده اند، که به برخی ازآنها اشاره میکنیم:

  1. یعقوبی(م292 ق) در تاریخ یعقوبی. [۱۷]
  2. مسعودی(م346 ق) در مروج الذهب. [۱۸]
  3. محمد بن سلیمان کوفی(زنده در سال 300 ق) در کتاب مناقب امیر المؤمنین.[۱۹]
  4. خصیبی(م334ق) در الهدایة الکبری. [۲۰]
  5. قاضی نعمان صاحب دعائم (م363 ق) در شرح الاخبار. [۲۱]
  6. شیخ مفید(م 413ق) الارشاد. [۲۲]
  7. نسابه علوی (م ق5 ق) در المجدی فی انساب الطالبیین. [۲۳]
  8. طبرسی(م ق 6 ق) در اعلام الوری.[۲۴]
  9. ابن شهر آشوب(م 588 ق) مناقب آل ابی طالب. [۲۵]
  10. اربلی(م693 ق) در کشف الغمة فی معرفة الائمة.[۲۶]

و بسیاری دیگر از علمای شیعه در قرون بعد در آثار خود نام او را در فهرست نام فرزندان آن دو بزرگوار آورده اند.

منابع اهل سنت

منابع اهل سنت که محسن را جزء فرزندان حضرت فاطمه (س) شمرده اند عبارتند از:

  1. احمد حنبل(م 241 ق) در مسند. [۲۷]
  2. بخاری(م 256 ق) در الادب المفرد. [۲۸]
  3. ابن قتیبه(م276 ق) در المعارف. [۲۹]
  4. بلاذری(م279 ق) در انساب الاشراف. [۳۰]
  5. دولابی(م310 ق) الذریة الطاهرة. [۳۱]
  6. طبری(م310 ق) تاریخ الرسل و الملوک.[۳۲]
  7. ابن حبان بستی (م354ق) در کتاب الثقات. ابن حبان بستی (م 354ق)، ج 2 ص 142 .
  8. حاکم نیشابوری(م405ق) در المستدرک علی الصحیحین. [۳۳]
  9. .ابن حزم اندلسی (م456 ق) در جمهره انساب العرب. [۳۴]
  10. بیهقی(م458 ق) در السنن الکبری. [۳۵]
  11. ابن عبد البر قرطبی (م463 ق) در استیعاب. [۳۶]
  12. شهرستانی(م545ق ) در ملل و نحل. [۳۷]
  13. ابن عساکر دمشقی (م571 ق) در تاریخ دمشق در شرح حال امام حسن و امام حسین. [۳۸]
  14. ابن عساکر ‍، ترجمة الإمام الحسین علیه السلام من تاریخ. [۳۹]
  15. ابن اثیر(م630 ق) در اسد الغابه. [۴۰] و در کامل [۴۱]
  16. سبط ابن الجوزی (م654ق ) در تذکرة الخواص. [۴۲]
  17. عبد الله طبری (م694 ق) ذخائر العقبی. طبری، احمد بن عبد الله( م 694ق )، [۴۳]
  18. ابوالفداء(م732ق ) در المختصر فی اخبار البشر. [۴۴]
  19. -شهاب الد ین نویری(م733 ق) در نهایة الارب. [۴۵]
  20. شمس الدین ذهبی(م748 ق) در سیر اعلام النبلاء. [۴۶]
  21. ابن کثیر(م 774 ق) البدایة و النهایة. [۴۷]
  22. زرندی (م750 ق) در نظم درر السمطین. [۴۸]
  23. هیثمی(م807 ق) در مجمع الزوائد. [۴۹]
  24. ابن حجر عسقلانی(م852 ق) در الاصابه. [۵۰]
  25. ابن دمشقی(م871 ق) در جواهر المطالب. [۵۱]
  26. صالحی شامی(م942 ق) در سبل الهدی و الرشاد. [۵۲]
  27. قندوزی(م1294 ق)درینابیع المودة. [۵۳]

و بسیاری دیگر در آثار خود نام محسن را در فهرست فرزندان حضرت فاطمه (س) و علی(ع) آورده اند.

نحوه شهادت

در منابع بسیاری شهادت محسن را مصادف با حمله به بیت حضرت زهرا(ع) در جریان بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) دانسته اند، ابراهیم بن سیار معروف به نظام ( م230 ق) یکی از بزرگان معتزله و شهرستانی ( م 548ق ) در کتاب الملل و النحل نقل می کند که ضرب در به بطن فاطمه(س) در آن روز موجب سقط محسن شد، وی می گوید:

ضرب بطن فاطمه یوم البیعه حتی القت الجنین من بطنها وکان یصیح احرقوا دارها بمن فیها[۵۴]

روز بیعت چنان بر شکم فاطمه زدند که بچه اش سقط شد و فریاد می زد: خانه اش را با هر کس داخل آن است بسوزانید!

نظام به دلیل این عقیده و برخی عقاید دیگر از سوی برخی از اهل سنت تکفیر شده است.[۵۵]

این گفته روشن میکند که نظام معتزلی این واقعیت را قبول داشته و علمای شیعه نیزاین مطلب را به عنوان اعترافی از سوی اهل سنت تلقی کرده و در آثار خود آورده اند. همچنین ابن ابی الحدید نیز در داستان مناظره با استادش ابوجعفر نقیب به سقط محسن در جریان بیعت اشاره می کند.[۵۶]

واضح است که سقط محسن در جریان بیعت خواهی دولتمردان ابوبکر از علی(ع) پس از رحلت رسول خدا(ص) بوده است.

تاریخ شهادت

تاریخ دقیق شهادت محسن مشخص نیست ولی با تفحص در گزارشات تاریخی می توان نتیجه گرفت، این واقعه پس از رحلت پیامبر(ص) با فاصله یک ماه یا بیشتر صورت گرفته و آنچه مشهور است که هجوم به خانه حضرت علی(ع) بافاصله چند روزه از رحلت رسول اکرم(ص) اتفاق افتاده، صحیح نمی باشد.

این اشتباه از آنجا ناشی شده که طبق گزارشات تاریخی هجوم به بیت فاطمه(س) چند بار اتفاق افتاده، در هجوم اول درگیری صورت نگرفته تا منجر به شهادت محسن شود. بعضی با تصور اینکه در هجوم اول جریان آتش زدن درب خانه اتفاق افتاده شهادت محسن را چند روز پس از رحلت پیامبر(ص) دانسته اند.

با این تعبیر ایام محسنیه که در اوایل ربیع الاول گرفته میشود با گزارشات تاریخی تطبیق ندارد.

دلایلی برای اثبات این موضوع وجود دارد از جمله تحرکات اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) و برگشت سپاه اسامه بن زید و ربط آن به حمله به خانه حضرت علی(ع).

تحرکات اجتماعی سیاسی حضرت زهرا(س)

جمله انتصار شبانه، جریان فدک نمی تواند پس از بیمار بودن حضرت زهرا(س) اتفاق افتاده باشد، چون روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که حضرت زهرا(س) پس از مضروب شدن دچار مریضی شدید شدند، [۵۷] این روایت حاکی از آن است که بعضی از تحرکات اجتماعی فاطمه زهرا(س) علیه هیئت حاکمه قبل از بیماری ایشان بوده است. این تحرکات اجتماعی عبارتند از:

مددخواهی از انصار و مهاجر

یکی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا(س) رفتن به خانه مهاجر وانصار برای جذب نیروست بنا بر نقل سلمان فارسی، پس از غصب خلافت و فدک ، علی(ع) همراه حضرت فاطمه(س) و حسنین (ع) شب هنگام به درِ خانه مهاجران و انصار رفته و آنان را به همراهی برای بازپس‌گیری حق خویش فرا خواندند. از آنجا که بنا بر روایت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(س) و واقعه سقط جنین،آن حضرت به طور مداوم و پیوسته بستری بود تابه شهادت رسید، می‌توان چنین نتیجه گرفت که تا زمان ملاقات‌های شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حمله‌ای به خانه او صورت نگرفته بود؛ [۵۸] زیرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت دیگر توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر)[۵۹] را نداشت.

خطبه فدکیه

خطبه فدکیه و نحوه حرکت حضرت فاطمه(س) به مسجد نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ابن ابی الحدید در توصیف چگونگی رفتن حضرت فاطمه(س) به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه آورده است که: آن حضرت با پوشش کامل در میان جمعی از زنان در حالی که چادرش بر اثر بلندی به زیر پاهایش می رفت و همچون رسولخدا(ص) راه می رفت، به مسجد آمد. با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسول‌الله؛ راه رفتنش هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(ص) نداشت. از این گزارش می توان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمه‌ای به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت حمله و مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمی تواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) تشبیه کند.[۶۰]

برگشتن سپاه اسامه بن زید به مدینه

طبق برخی شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است. حضور شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان هجوم نامش آمده و در سپاه اسامه نیز بوده است ، گویای این مطلب است که این اتفاق نمی تواند در روزهای اول ماه ربیع الاول افتاده باشد چون سپاه اسامه تقریبا بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر(ص) به مدینه باز گشت. بریده در این جریانات طرفدار حضرت علی(ع) بوده است. [۶۱]

پی نوشت:

  1. ,ابن حزم، ج 16، ص 37
  2. ,ابن حجر، الاصابه، ج 2، ص 244
  3. ,ابو الفداء، ج1 ص 252
  4. ,قندوزی، ج 2، ص 67
  5. ,ابن دمشقی، ج 2، ص 121
  6. ,ابن کثیر، ج 7، ص 367
  7. ,طبری، ج 4، ص 118
  8. ,ابن اثیر، ج 3، ص 397
  9. ,ابن قتیبه، پیشین، 211
  10. ,ابن قتیبه ،210
  11. ,طبری، ذخائر العقبی، ص 55
  12. ,بلاذری، ج 2، ص 411
  13. ,سبط بن الجوزی، 57
  14. ,شامی، ج 1، ص 50؛
  15. ,ابن صباغ، الفصول المهمة ص 125.
  16. ,ابن حزم، پیشین، ص
  17. ,یعقوبی, ج 2 ، ص 213
  18. ,مسعودی, مروج ، ج 3 ، ص 63
  19. ,کوفی، ص 221 و ص 253
  20. ,خصیبی، ص 392 و ص 417
  21. ,قاضی نعمان، ج 3 ، ص 88
  22. ,شیخ مفید, الارشاد، ج 1 ، ص354 -355
  23. ,المجدی ، ص 12
  24. ,اعلام الوری باعلام الهدی، ج 1 ، ص 395
  25. ,ابن شهر آشوب، ج 3 ، ص 133
  26. ,کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2 ، ص 67
  27. ,أحمد بن حنبل، مسند، ج 1، ص 98
  28. ,الأدب المفرد، ص 177
  29. ,المعارف، ص 211
  30. ,انساب الاشراف، ج 2 ص411 و ج 3 ص361
  31. ,الذریة الطاهره، ص 61 -62
  32. ,تاریخ طبری، ج 4 ص 118
  33. ,المستدرک علی الصحیحین، ج ص 165 و 168
  34. ,ابن حزم ،ص 16.
  35. ,بیهقی ،السنن الکبری، ج 6 ص 166 و چ 7 ص 63
  36. ,ابن عبد البر، ج 4 ص 448
  37. ,شهرستانی، الملل والنحل، ج 1 ص 77
  38. ,ابن عساکر ، ترجمة الإمام الحسن بن علی بن أبی طالب علیهما السلام من تاریخ مدینه مشق . ص 16
  39. ,مدینة دمشق ،ص 28 و 29
  40. ,ابن اثیر, اسد الغابة ، ج 4 ص 308؛
  41. ,این اثیر، الکامل ج 3 ص 397
  42. ,سبط بن جوزی، تذکرة الخواص، 57
  43. ,ذخائر العقبی، ص 119
  44. ,المختصر فی اخبار البشر،ج 1 ص 252
  45. ,نویری، احمد بن شهاب، نهایة الارب(فارسی)، ج 5 ، 257 – 258
  46. ,ذهبی ، ج 3 ص 425
  47. ,ابن کثیر, البدایة والنهایة، ج 7 ص 367 .
  48. ,الزرندی الحنفی المدنی، نظم درر السمطین ، ص 37
  49. ,هیثمی، ج 8 ، ص 52
  50. ,ابن حجر عسقلانی، الاصابة ، ج 6 ، ص 191
  51. ,ابن دمشقی، ج 2 ، ص 121
  52. ,شامی, ج 6 ، ص 358 و ج 11 ، ص 50 و ص 55
  53. ,قندوزی ، ج 2 ، ص 67 و ص 142
  54. ,شهرستانی، ج 1، صص 57-58
  55. ,شهرستانی، ج 1، صص 57 – 58
  56. ,شرح نهج البلاغة، ج 14 صص 192 – 193
  57. ,طبری،دلائل الامامة، ص134
  58. ,کتاب سلیم‌بن قیس، ص153
  59. ,سلیم‌بن قیس هلالی، ص146و 148
  60. ,ابن‌ابی الحدید،ج16، ص263
  61. ,یوسفی غروی،ص146و 148

منابع

  • ابن ابی الحدید(م656ق), شرح نهج البلاغة، تحقیق, حمحد ابوالفضل ابراهیم, قاهره، ط2, دار احیاء الکتب العربیه, قاهره, 1387ق/1967م افست قم 1404ق.
  • ابن اثیر, عز الدین علی بن ابی الکرم(م630ق)، اسد الغابة فی معرفه الصحابه، تهران، اسماعیلیان, بی¬تا.
  • ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ، بیروت, دار صادر- دار بیروت, 1385ق/1965م.
  • ابن حبان بستی (م 354ق)، کتاب الثقات، چاپ أول، بیروت، مؤسسة الکتب الثقافیة، ( مجلس دائرة المعارف العثمانیة . بحیدر آباد الدکن الهند)، 1393ق.
  • ابن حجر، احمد بن علی العسقلانی(م852ق), الاصابة فی تمییز الصحابه،تحقیق, الشیخ عادل احمد عبد الموجودالشیخ علی محمد معوض, بیروت، ط1, دارالکتب العلمیه, 1415ق/1995م.
  • ابن حزم, ابومحمد علی بن احمد بن حزم الاندلسی(م456 ), جمهرة انساب العرب، تحقیق, لجنه من العلماء, ط 1, بیروت، دار الکتب العلملیه, 1403 ق/1983 م.
  • ابن دمشقی، شمس الدین أبی البرکات محمد بن أحمد الدمشقی الباعونی الشافعی (م 871 ه)، جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی بن أبی طالب علیه السلام، تحقیق: الشیخ محمد باقر المحمودی، قم، مجمع إحیاء الثقافة الاسلامیة، الطبعة الأولى، 1415 ه.
  • ابن شهر آشوب, محمد بن علی مازندرانی (م588ه), مناقب آل ابی طالب، تحقیق لجنه من اساتذه النجف, نجف، مکتبه الحیدریه,1376ق/1956م.
  • ابن صباغ، علی بن محمد بن أحمد المالکی المکی (م 855 ه‍ق) الفصول المهمة فی معرفة الأئمة، تحقیق: علیه سامی الغریری، قم، دار الحدیث ، 1379 ش، ص 125.
  • ابن عبد البر، یوسف بن عبد الله قرطبی، (م463ق), الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، تحقیق, الشیخ علی محمد معوض-الشیخ عادل احمد عبد الموجود, ط1, بیروت، دار الکتب العلمیه, 1415ق/1995م.
  • ابن عساکر، الحافظ أبی القاسم علی بن الحسن بن هبة الله الشافعی المعروف بابن عساکر(م 571 ق)، ترجمة الإمام الحسن بن علی بن أبی طالب علیهما السلام من تاریخ مدینه مشق، تحقیق: الشیخ محمد باقر المحمودی، بیروت، موسسه المحمودی للطباعه و النشر، الطبعه الاولی،1400ق/ 1980م.
  • ابن عساکر، ترجمة الإمام الحسین علیه السلام من تاریخ مدینة دمشق، تحقیق: الشیخ محمد باقر المحمودی، قم، مجمع إحیاء الثقافة الاسلامیة، الطبعة الثانیة، 1414 ه‍ .
  • ابن قتیبه، عبد الله بن مسلم دینوری، المعارف، تحقیق, ثروت عکاشه, ط1, قم، منشورات الشریف الرضی, 1415 ق/1373 ش. 
  • ابن کثیر، ابوالفداء اسماعیل بن کثیر الدمشقی(م774ق), تحقیق, علی شیری, البدایة والنهایة، ط1, بیروت، دار احیاء التراث العربی, 1408ق.
  • ابوالفداء، اسماعیل بن عباد، المختصر فی اخبار البشر.
  • أحمد بن حنبل، مسند و بهامشه منتخب کنز العمال فی سنن الأقوال والافعال، بیروت، دار صادر، بی تا.
  • اربلی، ابو الحسن علی بن عیسى بن أبی الفتح الأربلی (م 693 ه)، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، بیروت، دار الأضواء، ط 2، 1405 ه/‍ 1985 م،
  • بخاری، امام محمد بن إسماعیل، (م 256 ه‍(، الأدب المفرد، بیروت، مؤسسة الکتب الثقافیة، الطبعة الأولى، 1406 ه‍ - 1986 م.
  • بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق, سهیل زکار و ریاض زرکلی, ط 1, بیروت، دار الفکر, 1417 ق/1996م.
  • بیهقی, احمد بن الحسین بن علی,(م458ق), السنن الکبری، بیروت، دار الفکر, بی تا.
  • خصیبی، أبی عبد الله الحسین بن حمدان (م334 هق)، الهدایة الکبرى، بیروت، مؤسسة البلاغ للطباعة والنشر والتوزیع، لبنان. الطبعة الرابعة، 1411 ه‍ - 1991 م، ص 392 و ص 417 .
  • ذهبی، شمس الدین محمد بن عثمان(م 748ق) ، سیر اعلام النبلاء، تحقیق, شعیب الارنووط-ابراهیم الزبیق,ط9, بیروت، موسسه الرساله, 1413 ق.
  • دولابی، ابوبشر احمد بن حماد(م310 ), الذریة الطاهره، تحقیق,سعد المبارک حسن, ط1, کویت، دار السلفیه, 1407ق، ص 61 -62 .
  • زرندی، جمال الدین محمد بن یوسف بن الحسن بن محمد الزرندی الحنفی المدنی (م 750 ق )، نظم درر السمطین فی فضائل المصطفى والمرتضى والبتول والسبطین، بی جا، الطبعة الأولى، 1377 ه - 1958 م.
  • سبط بن جوزی، تذکرة الخواص.
  • شامی، محمد بن یوسف صالحی(م942ق), سبل الهدی والرشاد فی سیره خیر العباد، تحقیق, الشیخ عادل احمد عبد الموجود, بیروت، ط1, دار الکتب العلمیه, 1414ق، ج 6 ، ص 358 و ج 11 ، ص 50 و ص 55 .
  • شهرستانی، أبی الفتح محمد بن عبد الکریم بن أبی بکر أحمد (م 479 - 548 )، الملل والنحل، تحقیق: محمد سید گیلانی، بیروت، دار المعرفة، بی تا.
  • شیخ مفید, محمد¬بن¬نعمان, (م 413ق )، الارشاد، تحقیق, موسسه آل¬البیت لتحقیق¬التراث, قم، ط 1, دارالمفید, قم بی تا.
  • طبرسی, الفضل بن الحسن(م548 ه), اعلام الوری باعلام الهدی، تحقیق, موسسه آل البیت لاحیاء التراث,قم، ط1,موسسه آل البیت, 1417ق.
  • طبری، محمد بن جریر (م 310 )، تاریخ الرسل والامم والملوک، تحقیق : مراجعة وتصحیح وضبط : نخبة من العلماء الأجلاء، الطبعه الرابعة، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، 1403 - 1983 م، قوبلت هذه الطبعة على النسخة المطبوعة بمطبعة "بریل" بمدینة لندن فی سنة 1879 م).
  • طبری، محمدبن جریر(م قرن 4)، دلائل الامامة، به تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة - مؤسسة البعثة، قم، مؤسسة البعثة، 1413ق.
  • طبری، احمد بن عبد الله( م 694ق )، ذخائر العقبی، قاهره، مکتبة القدسی لصاحبها حسام الدین القدسی، عن نسخة دار الکتب المصریة ، ونسخة الخزانة التیموریة، تهران، انتشارات جهان، 1356.
  • علوی, علی بن محمد العلوی العمری النسابه(م ق 5 ), المجدی فی انساب الطالبیین، تحقیق, احمد مهدوی دامغانی, قم، ط1, مکتبه المرعشی, 1409ق.
  • قاضی نعمان, ابوحنیفه نعمان بن محمد التمیمی المغربی(م363ق), شرح الاخبار فی فضایل الایمة الاطهار، تحقیق, السید محمد الحسینی الجلالی, قم، ط2, موسسه النشر الاسلامی,1414ق، ج 3 ، ص 88 .
  • قندوزی، الشیخ سلیمان بن إبراهیم الحنفی ( 1220 - 1294 ه‍ )، ینابیع المودة لذوی القربى، تحقیق: سید علی جمال أشرف الحسینی، تهران، دار الأسوة للطباعة والنشر، الطبعة الأولى، 1416 ه‍ . ق.
  • کوفی، محمد بن سلیمان الکوفی القاضی، مناقب الامام أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام، تحقیق: الشیخ محمد باقر المحمودی، قم، مجمع احیاء الثقافة الاسلامیة، الطبعة الأولى، محرم الحرام 1412 ق.
  • مسعودی, علی بن الحسین(م346 ) مروج الذهب و معادن الجوهر، قم، ط2, دار الهجره, 1363 ش/1965 م.
  • نویری، احمد بن شهاب، نهایة الارب(فارسی)، ج 5 ، 257 – 258 .
  • نیشابوری، محمد بن محمد حاکم (م405ق), المستدرک علی الصحیحین، تحقیق, یوسف المرعشلی, بیروت، دار المعرفه, 1406ق.
  • هلالی، سلیم‌بن قیس، کتاب سلیم‌بن قیس الهلالی، به تحقیق محمدباقر انصاری، قم، هادى چاپ اول، 1405ق.
  • هیثمی، الحافظ نور الدین علی بن أبی بکر (م 807 ق)، مجمع الزواید و منبع الفواید، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1408 ه‍ . - 1988 م.
  • یعقوبی, احمد بن واضح(م282 ), تاریخ الیعقوبی، بیروت، دار صادر, بی تا.
  • یوسفی غروی، محمدهادی، موسوعه‌التاریخ الاسلامی، قم، مجمع الفکر الاسلامی، 1429ق.

  • منبع: ویکی شیعه