گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

سؤالاتی مهم پیرامون امام زمان(ع)

شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۳:۲۵ ب.ظ

 

قطعا اگر از شما که الان این مطلب را می‌‌خوانی بپرسند، دین و مذهبت چیست؟ با افتخار خواهی گفت مسلمان و شیعه. و اگر از شما بپرسند امام دوازدهم شما کیست؟ خواهید فرمود: حضرت مهدی(ع). اما اگر از خصوصیات و ویژگیهای آن حضرت و وظایف ما نسبت به حضرتش بپرسند، غالبا با تردید جواب خواهیم داد. پس در ادامه مطلب برخی از این امور را بخوانید:

  • آیا در بین سربازان امام زمان(عج) زنان نیز وجود دارند؟ تعداد آنها چقدر است؟
  • بیشتر یاران حضرت مهدی(عج) از چه گروهی می‌‌باشند؟ پیران، جوانان یا.....؟
  • اوّلین کسی که با امام زمان(عج) بیعت کرده و دست حضرت را می‌‌بوسد کیست؟
  • مهم‌‌ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت چیست؟
  • چه کنیم تا امام زمان(ع) از ما شیعیان راضی شوند؟

آیا در بین سربازان امام زمان(عج) زنان نیز وجود دارند؟ تعداد آنها چقدر است؟

بیشتر یاران مهدی(عج) از چه گروهی می‌‌باشند؟ پیران، جوانان یا.....؟

1ـ در روایاتی از اهل بیت(علیهم السلام) به وجود زن در بین سربازان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره شده است. (اثبات الهداة، ج7، ص150)

در روایتی از امام صادق(علیه‌‌السلام) آمده است: «با حضرت قائم(علیه‌‌السلام) سیزده زن همراه است.»

و در روایتی از امام باقر(علیه‌‌السلام) چنین آمده است: «سوگند به خدا، سیصد و اندی مرد می‌آیند که در میانشان 50 نفر زن هستند.»(بحارالانوار، ج52، ص223)

2ـ روایتی از امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) نقل شده که فرمودند:

«أصحاب المهدی شباب لا کهل فیهم إلا کالکحل فی العین او کالملح فی الزاد»؛

یعنی اصحاب امام زمان(علیه‌‌السلام) جوانانند و پیر در بین آنان نیست، مگر به اندازه سرمه در چشم یا نمک در غذا(یعنی خیلی کم). (معجم الملاحم والفتن، ج1، ص98)

 

اوّلین کسی که با امام زمان(عج) بیعت کرده و دست حضرت را می‌‌بوسد کیست؟

از روایات چنین استفاده می‌‌شود که اوّلین کسی با حضرت مهدی(عج) بیعت کرده و به دست مبارک آن جناب بوسه می‌‌زند، حضرت جبرئیل امین فرشته مقرّب الهی است.

مفضّل بن عمر، از امام صادق(ع) روایت کرده که فرمود: «آنگاه که خداوند به حضرت قائم اجازه خروج دهد، آن حضرت به منبر رود، پس مردم را به سوی خویش دعوت کند، و به خداوند سوگندشان دهد، و به حق خویش آنها را بخواند، و به این که بین ایشان و روش رسول خدا(ص) رفتار کند و به کردار آن حضرت عمل کند. آنگاه خداوند جبرئیل(ع) را می‌‌فرستد که نزد او بیاید، جبرئیل در حجر اسماعیل نزد آن حضرت می‌‌آید و می‌‌گوید: به چه چیز مردم را می‌‌خوانی؟ حضرت قائم(ع) دعوت خود را به او خبر دهد.

جبرئیل می‌‌گوید: من نخستین کسی هستم که با تو بیعت می‌‌نمایم، دست خویش را برای بیعت باز کن، پس دست به دست آن حضرت گذارد، و متجاوز از سیصد و ده مرد نزد او بیایند و با او بیعت نمایند، و در مکه می‌‌ماند تا یارانش به ده هزار نفر برسد، سپس از آنجا به مدینه رهسپار گردد.»

(مهدی موعود، ترجمه و نگارش علی دوانی، ص1154)

و نیز وارد شده که حضرت قائم(عج) پشت به حرم(خانه کعبه) می‌‌دهد و دست خود را دراز می‌‌کند مثل دست موسی... آنگاه می‌‌فرمایند: این دست خداست و از جانب خداست و به امر خدا کشیده شد، و این آیه را تلاوت می‌‌کند :«ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله یدالله فوق ایدیهم، فمن نکث فانما ینکث علی نفسه...». پس اول کسی که دست آن حضرت را می‌‌بوسد جبرئیل است، و با آن جناب بیعت می‌‌نماید و پشت سر او فرشتگان و نجبای جنّ و نقیبان آن حضرت بیعت می‌‌کنند.

(اسرار العقائد، ج 2، ص 100 ـ به نقل از کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(عج)).

 

 مهم‌‌ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت چیست؟

نکات ذیل برگرفته از روایات و به عنوان وظایف شیعیان و منتظران واقعی حضرت(عج) خدمت شما عرضه می‌‌شود.

مرحوم سیدمحمدتقی موسوی متوفی 1348 هـ ق در کتاب شریف «مکیال المکارم» به هشتاد مورد از وظایف منتظران اشاره فرموده‌‌‌اند. ما بطور اختصار به برخی از آنها اشاره می‌‌کنیم.

1 ـ دعا برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خود، تا به معرفت حضرتش نائل شویم. ائمه هدی(علیهم السلام) نیز همواره بر این مهم تکیه داشته اند.

امام صادق(علیه‌‌السلام) دعایی به زراره تعلیم کرده و می‌‌فرمایند : «... اگر زمان غیبت را درک کردی چنین دعا کن: اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی».

(منتخب الاثر-آیت الله صافی گلپایگانی حدیث 1 ص 501- به نقل از غیبت نعمانی، کافی، کمال الدین)

همچنین دعاهای دیگری که در کتب ادعیه و زیارات بدان اشاره شده، خصوصا دعای معروف « اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ ابنِ الحَسَن... » که بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است.

2 ـ شناخت صفات و سیره امام(علیه‌‌السلام): بدیهی است که یک عاشق دلباخته امام و یک منتظر حقیقی باید بداند که محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده، و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئونات آن دارد.

در این راستا، مطالعه آیات و روایات فراوانی که در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان شده، بسیار سودمند است.

3 ـ رعایت ادب در همه موارد: امامی که واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است، نامش محترم و یادش بسیار گرامی است. او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست. روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر کس که به مرتبه ای از مراتب کمال می‌‌رسد از پرتو عنایات حضرت حق است که از مسیر امامت به ما رسیده است.

4 ـ عشق و علاقه نسبت به حضرت: مرحوم سیدعبدالکریم کفاش، هفته ای یک مرتبه به محضر آن حضرت مشرف می‌‌شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می‌‌زیست. در یکی از تشرفاتش، حضرت از او می‌‌پرسند: سیدعبدالکریم! اگر ما را نبینی چه خواهد شد؟ پاسخ می‌‌دهد: آقا حتما می‌‌میرم. حضرت در پاسخ فرمودند: «اگر چنین نبودی ما را نمی دیدی» (مشعل هدایت ج 2 ص 129 ـ مبحث امکان تشرف ـ از استاد حاج شیخ حسین گنجی)

5 ـ علاقه مند کردن دیگران به امام زمان(عج): طبیعی است که هر کس به چیزی علاقمند باشد درصدد تبلیغ و ترویج آن برآمده و آنرا به دیگران معرفی خواهد کرد، چه رسد به اینکه وجود مقدس خاتم الاوصیا(عج) باشد.

6 ـ انتظار فرج: امام صادق(علیه‌‌السلام) فرمودند: «بخشی از ویژگیهای ائمه(علیهم السلام) عبارت از تقوی، پاکدامنی و خیرخواهی... و صبر در انتظار فرج است.» (منتخب الاثر، آیت الله صافی، ص 498، به نقل از بحارالانوار)

در بسیاری از روایات، پرفضیلت ترین اعمال، انتظار فرج دانسته شده است. (منتخب الاثر، آیت الله صافی، ص 493 ـ 500)

در بسیاری از احادیث در باب انتظار فرج بیان شده که هرگاه یکی از منتظران حضرت به رحمت الهی رفت، چنانست که در میان سپاه امام و یا در میان چادر(خیمه) حضرت به شهادت برسد.

در بعضی از روایات تعبیر شده که چنین شخصی مثل کسی است که با رسول خدا(ص) در برابر کفر جهاد کرده باشد.

7 ـ اظهار علاقه وافر برای ملاقات با آنحضرت.

8 ـ ذکر فضائل و مناقب آنحضرت، و شرکت در مجالس امام شناسی.

9 ـ صدقه برای سلامتی امام زمان(عج).

10 ـ بجا آوردن حج و عمره و زیارت مشاهد مشرفه به نیابت از امام: اعمالی که به نیابت از امام زمان(علیه‌‌السلام) بجا آورده می‌‌شود در واقع هدیه ای از جانب عاشقان و شیفتگان به ایشان است.

11 ـ استغاثه به وجود مقدس امام(عج): در بعضی از روایات از آن بزرگوار به «غیاث المضطر المستکین» تعبیر شده است.

توسل و استغاثه بر اهل البیت(علیهم السلام)، سیره دائمی بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی(علیهم السلام) نیز به وجود مقدس ایشان توسل می‌‌جسته اند.

مرحوم عاملی در روایتی نقل می‌‌کنند که هنگامی که حضرت زهرا(سلام الله علیها) بین دیوار و در مجروح شدند، به دنبال علی(علیه‌‌السلام)... بودند، و ناله «یا ابن الحسن» سرمی دادند، و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجه بن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف) استغاثه جستند.

12 ـ تجدید بیعت با امام(علیه‌‌السلام): براساس پاره ای از روایات، تجدید بیعت بعد از هر نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است.(مکیال المکارم و منتخب الاثر)

و در روایتی از امام صادق(علیه‌‌السلام) نقل شده که «هر کس بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»، نمی میرد مگر آنکه حضرت را ببیند و بشناسد.» (بحارالانوار، ج 86، ص 77، باب 39)

13 ـ اجتناب از محارم: کسی که منتظر واقعی است، باید از آنچه که امام زمانش کراهت و تنفر دارد، اجتناب نموده و هر عملی که در تقرب او موثر است را به خاطر رضای محبوب و ارتباط روحی با او انجام دهد.

مرحوم شیخ طوسی متوفی 460 هـ ق در تجرید الاعتقاد می‌‌نویسد: «وجوده لطف و عدمه منا»؛ یعنی وجود حضرت لطف و عنایت بر ماست و غیبت ایشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست.

گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است *** گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است

گفتم که از که پرسم جانا نشان کویت *** گفتا نشان چه پرسی آن کوی، بی نشان است

علی(علیه‌‌السلام) فرمودند: «زمین خالی از حجت خدا نیست، لکن خداوند متعال، خلقش را از اینکه حجت را بشناسند نابینا و محروم می‌‌نماید و این به خاطر ظلمی است که بر خودشان روا داشتند.»(بحارالانوار، ج51، ص113)

«ظلم و جور با بصیرت سنخیت ندارد، و کسی که در کلاس گناه و معصیت بسر می‌‌برد هم سنخ با اولیای خدا نیست. لذا دیده اش از شناخت حضرت نابیناست.»(مشعل هدایت، ج2، ص126، مقاله امکان تشرف)

حضرت مهدی(عج)، در توقیعی چنین می‌‌فرمایند: «فما یحبسنا عنهم إلا ما یتصل بنا مما نکرهه و لانوثره منهم» یعنی محبوس نکرده ما را از دوستان، مگر خبرهای ناگواری که همواره از ناحیه آنان به ما می‌‌رسد که ناخوشایند است، در حالیکه ما آن کارها را از ایشان نخواستیم.(احتجاج طبرسی، ج2، ص322)

14 ـ دوستی با صالحان: دوستی با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودی ایشان است. همچنین ادخال سرور مومنین و محبین اهل بیت(علیهم السلام) و همچنین رفع حوائج آنان نیز از وظایف منتظران عصر ظهور شمرده نشده؛ چرا که آن حضرت همانند اجداد طاهرینش باب الحوائج هستند.

قرآن کریم در وصف یاران حضرت ختمی مرتبت می‌‌فرماید: «محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» یعنی محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و کسانی که با او هستند بر علیه کفار بسیار خشن، ولی با یکدیگر بسیار مهربانند.

و همچنین امر خدای حکیم که می‌‌فرماید: «کونوا مع الصادقین» یعنی همواره با افراد راستگو همنشین باشید

15 ـ برائت از دشمنان خدا و اهل بیت(علیهم السلام):

امام هادی(علیه‌‌السلام) در زیارت شریفه جامعه می‌‌فرمایند: «برئت الی الله عزوجل من اعدائکم و من الجبت و الطاغوت و الشیاطین و حزبهم الظالمین» یعنی به درگاه خدای عز و جل از دشمنان شما و همچنین از جبت و طاغوت و از شیاطین و حزب ستمکار آنان بیزارم.(مفاتیح الجنان، مرحوم شیخ عباس قمی(ره)، زیارت جامعه کبیره)

 

چه کنیم تا آقا امام زمان از ما شیعیان راضی شوند ؟

با توجه به اینکه رضایت امام عصر(عج) در راستای رضایت الهی است، یعنی اگر امام(عج) از ما راضی باشند در واقع خداوند نیز از ما راضی است و رضایت امام همان رضایت خداوند است. لذا بهتر است سخن را ببریم بر روی رضایت الهی؛ و رضایت الهی محقق نشود مگر با گناه نکردن و نافرمانی نکردن او.

رسول گرامی اسلام(ص) در خطبه شعبانیه بهترین اعمال را در بهترین ماه خداوند یعنی ماه مبارک رمضان، گناه نکردن و دوری از معاصی می‌‌دانند.

کسی که همه سعی و تلاش او بر این باشد که گناه نکند، نور هدایت در دل او می‌‌تابد و باعث ترک خطاهای دیگر، و رشد و تعالی روحی و معنوی، و انجام واجبات و وظائف دیگر او می‌‌شود. حضرت علی(ع) می‌‌فرماید: «ما جفت الدموع الا لقسوة القلوب، و ما قست القلوب الا لکثرة الذنوب» یعنی چشم ها گرفتار خشکی نمی شوند مگر در اثر قساوت قلب، و قلب گرفتار قساوت نمی شود مگر در اثر گناه زیاد. (بحارالانوار، ج7، ص55)

بنابر این قدم اصلی در پاکسازی و تزکیه روح و نفس، گناه نکردن و دوری از گناه است. و قدم بعدی آن است که در صورت تخلف و انجام گناه، پس از آن فورا توبه نموده و از خداوند عذرخواهی نماید. در روایت آمده هر گناه مانند نقطه سیاهی است که بر روی صفحه سفید دل قرار می‌‌گیرد. این نقطه سیاه بوسیله توبه نیز پاک می‌‌شود. اما اگر گناهان کسی زیاد شود و به دنبال آن توبه نکند، صفحه سفید دل به صفحه ای سیاه تبدیل شده و مانع رسیدن و تابیدن نور هدایت بر قلب و دل می‌‌گردد. بنابر این پس از پاک کردن دل از سیاهی و زنگار گناه، شایسته است که آن را با فضائل اخلاقی آذین نموده و در هر موقعیتی سعی کنیم تا آن فضائل نیکو را به مرحله عمل در آورده، و آنقدر ادامه دهیم، تا بصورت ملکه درآمده و همه اعمال و افکار انسان مزین به آن فضائل گردد. در این راستا مطالعه در حالات و زندگی عرفا می‌‌تواند بسیار سودمند باشد.

یکی از راه‌‌های مؤثر و عملی برای تزکیه روح عمل به توصیه های صاحبان معنویت و رهسپردگان این راه است.

از جمله توصیه‌‌های آنان که در روایات هم بدان اشاره شده است، عمل به آن چیزی است که در ذیل می‌‌آید:

1) مشارطه، آن است که با خود شرط کند تا سطح کیفی و کمی اعمال و افکار نیک و پسندیده را بالاتر برده و در مقابل، از کارها و افکار ناپسند خود بکاهد.

2) مراقبه، آن است که در حین عمل و اجرا، مراقب و مواظب خود بوده تا به آن مقداری که با خود شرط کرده است ماتزم باشد.

3) محاسبه، که هر فردی اعمال و رفتار و افکار خود را مورد حسابرسی قرار داده تا مشخص شود چه مقدار از آنها خوب و پسندیده ، و چه مقدار ناپسند و خارج از حد مجاز بوده اند. در ادامه به مراحل دیگری می‌‌توان اشاره نمود. منجمله این که در صورت تخلف و یا ارتکاب گناه، برای خود تنبیه و مجازاتی در نظر بگیرد، مانند اینکه شرط کند اگر تخلف کرد یک روز روزه بگیرد و یا صدقه بدهد و.... اما باید توجه داشت که این تنبیه و مجازات باید از اعتدال برخوردار باشد و به افراط و تفریط دچار نشود.

البته مطلب مهم و اساسی که قبلا هم به آن اشاره شد و نباید فراموش شود، گناه نکردن است. چه بسا فردی حتی اعمال مستحبی را نیز انجام می‌‌دهد، ولی در کنار آنها هم گناه می‌‌کند. عبادات و اعمال عبادی چنین شخصی اثر سازنده خود را از دست داده و بی اثر شده و بعبارتی از ارزش افتاده است.«انما یتقبل الله من المتقین» با توجه به مطالب فوق می‌‌بینیم که راه رسیدن انسان به تکامل، پوشیده شده است از مبارزه با هوای نفس و تمایلات نفسانی، و بهترین وسیله در این مسیر، ذکر و یاد خداوند و اطاعت از او ، و صبر بر اطاعت و دوری و اجتناب از گناه است، که هر چه صبر و تحمل انسان برای خداوند بیشتر باشد، او از درجه و رتبه بالاتری برخوردار است.

کلام آخر اینکه اولا، در هر لحظه و در هر قدم بر خداوند توکل نموده و هر چه می‌‌خواهید از او طلب نمائید.

ثانیا، کار را قدم به قدم آغاز کنید، و انتظار معجزه نداشته باشید، اگر چه خدا معجزه هم برای بنده اش می‌‌کند. در مسیر که قرار گرفتید، غم به دل راه ندهید.

مهم در مسیر بودن است، چه به هدف برسیم یا نرسیم، پیروزیم.

 

 

امیدواریم بیش از پیش امام عصر(عج) را بشناسیم

و خداوند متعال و حضرتش از ما راضی باشند.

منبع:وب برای همه مفیده
مطالب مرتبط با این موضوع

  1. Description: ویرایش ۹۰ فایده در دعا برای فرج امام زمان(عج)
  2. Description: ویرایش چه کنیم تا لایق نگاه امام زمان علیه السلام شویم؟
  3. Description: ویرایش تشبیه امام زمان علیه السلام به خورشید پشت ابر
  4. Description: ویرایش نکاتی خواندنی از امام زمان(ع) و جریان تولد حضرت
  5. Description: ویرایش اثبات ولادت و وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
  6. Description: ویرایش تأثیر دعا در تعجیل فرج امام زمان علیه السلام
  7. Description: ویرایش سؤالاتی مهم پیرامون امام زمان(ع)
  8. Description: ویرایش اسرار و فلسفه غیبت امام زمان(ع)
  9. Description: ویرایش در دوران غیبت امام زمان(ع) چه کنیم؟
  10. اسامی و القاب حضرت مهدی علیه السلام
  11. مهدی شناسی در روایات شیعه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی