گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

نرم افزار کتابخانه اصول فقه

يكشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۴۶ ب.ظ


فروشگاه : نرم افزار کتابخانه اصول فقه

نرم افزار کتابخانه اصول فقهنخستین کتابخانه تخصصی اصول فقه

٧۵ عنوان کتاب در ١٧۶ جلد از ۵١ نویسنده بزرگ با قابلیت‏هاى زیر:

نمایش متون کتاب‏ها با خطوط مختلف

امکان علامت‏گذارى، نمایه‏زنى، رنگى کردن متون با ذکر عناوین و حاشیه‏نویسى بر متن‏ها

قابلیت دسترسى به متون دلخواه از طریق فهرست کتب، فهرست واژه‏ها و جستجوهاى متنوع در متون کتاب‏ها و فهرست آنها

پیوند بین شروح و تعلیقه‏ها با متن کتاب‏ها

ضمیمه شدن اصطلاحات اصولى به برنامه

امکان یادداشت بردارى از متن‏هاى دلخواه

قابلیت چاپ متون منتخب در همه قسمت‏هاى برنامه

شرح حال مؤلفان، شارحان و کتاب‏ها و نسخه‏شناسى آنها

راهنماى جامع براى استفاده بهینه از نرم‏افزار

یکى از شاخه‏هاى علوم دینى که موجب تحکیم و گسترش هر چه بیشتر شریعت الهى و فقاهت اسلامى را فراهم ساخته، «اصول فقه» است که در واقع، از درسهاى زنده و اساسى حوزه‏هاى علمیه به شمار مى‏رود؛ زیرا این علم به فهم و استنباط دقیق احکام شرعى کمک شایانى نموده و از پایه‏هاى اصلى و زیر بناى اساسى فقه اسلامى محسوب مى‏شود.

«کتابخانه اصول فقه» نخستین نرم‏افزار اصولى است که جهت سامان بخشیدن به امر تحقیق و پژوهش در زمینه مباحث اصولى به علاقه‏مندان ارائه گردیده است و شامل مهمترین منابع شیعه در مورد اصول فقه؛ یعنى در بردارنده ۷۵ عنوان از اساسى‏ترین کتب اصولى در ۱۷۶ مجلد از ۵۱ نویسنده بزرگ مى‏باشد. قابلیتهاى کارآمد و امکانات چشمگیرى که در این لوح فشرده وجود دارد، موجب گشته تا پژوهشگران با استفاده از آثار برگزیده و گرانقدرى که در این خصوص نگاشته شده است، تحقیقات اصولى و فقهى خود را با عمق و وسعت بیشترى به انجام رسانند.

امکانات برنامه

نرم‏افزار «اصول فقه» داراى قابلیتهاى فراوانى است که کاربر را در دستیابى آسان به موضوعات و مطالب اصولى یارى مى‏رساند. این امکانات عبارتند از:

۱ ـ نمایش متن

در این قسمت، فهرست کتابهاى موجود در برنامه به همراه متن کتاب انتخابى در اختیار کاربر قرار دارد. امکان انتخاب عنوان کتاب و جلد و صفحه آن از راههاى مختلف در بخش نمایش متن فراهم مى‏باشد، به گونه‏اى که پژوهشگر با گزینش شماره جلد دلخواه به ابتداى آن جلد از کتاب منتقل مى‏شود و با درج شماره صفحه مورد نظر، متن نمایش به ابتداى همان صفحه از جلد جارى انتقال مى‏یابد.

در ارائه متن کتابها هر سه قسمت متن، شرح و تعلیقه با رنگ مشخصى در برنامه آمده است. از طریق انتخاب کتاب، جلد، صفحه و فهرست درختى مى‏توان به تمامى متن کتاب و فصلهاى آن دسترسى پیدا کرد.

از قابلیتهاى مهم این برنامه، این است که همه پاورقیها در متن کتاب آورده شده و با علامت ویژه‏اى مشخص شده‏اند و ویژگى بارز آن این است که آخرین پاورقى‏اى که پژوهشگر مشاهده کرده، به صورت فعال باقى مى‏ماند. به منظور دستیابى به متون برنامه، سه محیط جداگانه؛ یعنى فهرست درختى کتابها، نام کتابها و نام مؤلفان طراحى شده است که دسترسى آسان کاربر را به مطالب مورد نظر فراهم مى‏سازد.

۲ ـ شرح و متن

از قابلیتهایى که براى اوّلین بار در این نرم‏افزار گنجانده شده است، پیوند دادن میان شرح و متن است. از آن جایى که معمولاً در کتابهایى که داراى شرح مى‏باشند، تنها قسمتى از متن آورده شده است و کاربر براى دسترسى به متن کامل آن دچار مشکل مى‏شود، در این برنامه متن تمامى کتابها و شروح آنها در کارتابل جداگانه‏اى به نام «شرح و متن» فراهم آمده و میان آنها ارتباط برقرار شده است. علاوه بر شروح، پاورقیها نیز در متن کتاب آورده شده‏اند.

۳ ـ جستجو

قابلیت جستجو در این برنامه در دو قسمت طراحى شده است:
الف) جستجو در متن

در این بخش، محقق مى‏تواند کلمه دلخواه خود را به دو شکل دقیق و غیر دقیق جستجو نماید. یکى دیگر از امکانات این قسمت توانایى کاربر در انجام انواع جستجوى ترکیبى عبارت یا تک واژه به صورت دقیق و غیر دقیق مى‏باشد. علاوه بر این، به خاطر تنوع و فزونى پیشوندها و پسوندها در کلماتى نظیر بالبراءة، فالبراءة، کالبراءة و… و نیز به جهت دشوارى جستجو در تمامى مشتقات یک ریشه، جستجوى پیشرفته «فهرست‏سازى» در برنامه گنجانده شده است تا بدین وسیله کاربر بتواند با به کاربردن کارکترهاى عمومى یا حروف نامتعین ( * و ؟ ) مشتقات یک ریشه یا پیشوند و پسوندهاى یک کلمه را به دست آورد و جستجو کند. در این قسمت، حالت ریشه‏اى بیشتر مورد نظر است و به همین خاطر، در حالت غیر دقیقِ «فهرست‏سازى» حروفى مانند ؤ، ئ و… به صورت همزه لحاظ شده‏اند، برخلاف قسمت فهرست‏سازى کلمات و جستجوى ترکیبى که حالت نوشتارى مورد نظر است.

به عنوان مثال، اگر کاربر بخواهد در «فهرست‏سازى» به دنبال کلمه «المؤمن» بگردد، ابتدا باید به این صورت بنویسد: «* امن » و سپس به امر جستجو مبادرت ورزد. در این حال، کلمه «المؤمن» را در فهرست دیده مى‏شود؛ چون ملک، ریشه کلمات است، ولى اگر بخواهد همین کلمه را در فهرست کلمات بیابد، باید بنویسد: «المؤمن»، که به سرعت کلمه «المؤمن» را در دسترس کاربر قرار مى‏دهد؛ زیرا ملک، حالت نوشتارى است. در حالت غیر دقیق در فهرست‏سازى، بین حروف کوچک و بزرگ و حروفى که در نوشتن چندین شکل براى آنها لحاظ شده تفاوتى نمى‏باشد، اما در حالت دقیق، مطابق نوشتار جستجو مى‏گردد.

ب) جستجو در فهرست

امکان جستجو در فهرست، همان قابلیتهاى جستجو در متن را داراست، با این تفاوت که در این قسمت پژوهشگر مى‏تواند در فهرست و عناوین بابها نیز به جستجو بپردازد؛ مثلاً چنانچه کاربر بخواهد بداند که در کدام یک از متون در باره برائت بحث شده است، نخست باید در قسمت «جستجو در فهرست»، بنویسد: «البراءة» و سپس آن را مورد کاوش قرار دهد. در این صورت، عنوانهایى که کلمه «البراءة» در آنها موجود باشد به مشاهده کاربر مى‏رسد. ضمن این که پژوهشگر مى‏تواند به متن همان بابها نیز دسترسى پیدا کند.

از قابلیتهاى دیگرى که در بخش جستجو وجود دارد، امکان محدود کردن دامنه جستجو به کتب یا جلدهاى خاصّى از یک کتاب مى‏باشد.

۴ ـ اصطلاحات اصولى

براى آشنایى کاربران با اصطلاحات اصولى، کتاب «اصطلاحات الأصول»، تألیف آیة اللّه‏ شیخ على مشکینى در این برنامه به ترتیب الفبایى آورده شده است تا محقق بتواند به آسانى به اصطلاحات خاصّ علم اصول دست یابد و در مسیر پژوهش از آنها استفاده مطلوب را ببرد.

۵ ـ امکانات پژوهشى

به وسیله گزینه «نشانه‏گذارى» کاربر مى‏تواند در جاهاى مختلف متن نشانه‏گذارى نماید تا در فرصتهاى بعدى با حرکت بر روى آنها دوباره آن مطالب را بررسى کند.

در قسمت «نمایه‏گذارى بر متن» مى‏توان در کتابهاى مختلف نمایه‏گذارى کرده و براى هر متنى عنوان خاصّى قرار داد تا در هنگام نیاز به تمامى متونى که داراى نمایه مى‏باشند دست یافت.

با استفاده از قابلیت «حاشیه‏نویسى» محقق مى‏تواند دیدگاههاى خود را در هر کجاى متن که خواست بنویسد و آنها را در کنار متن مشاهده کرده و در صورت لزوم به تمام حواشى دست یابد.

گزینه «رنگى کردن متن منتخب» این امکان را به کاربر مى‏دهد تا متنهاى گوناگونى را در کتابهاى مختلف به رنگ دلخواه خود درآورد و در مواقع نیاز به تمام آن متنها دسترسى پیدا نماید. چنانچه پژوهشگر در جایى از متن قرار گرفته و نمى‏داند که عنوان متن چیست، مى‏تواند با زدن کلید «تطبیق» به سرعت عنوان متن را بازیابى نموده و این گونه از قابلیت تطبیق متقابل متن با فهرست بهره‏مند گردد.

۶ ـ کتاب‏شناسى

در قسمت «اطلاعات جانبى»، توضیحات مفیدى در باره کتابهاى موجود در برنامه و شرح حال مؤلفان آنها ارائه گریده است. همچنین، به منظور آشنایى با نسخه‏هاى عرضه شده در برنامه، اطلاعاتى در مورد نسخه‏شناسى هر یک از کتب در دسترس کاربر قرار دارد.

۷ ـ سایر امکانات

«امکان چاپ» تمام متن کتاب و یا قسمتى از آن با اندازه‏هاى متفاوت در قسمتهاى مختلف این برنامه امکان‏پذیر است. کاربر با انتخاب گزینه «راهنما» در هر قسمت از برنامه که باشد، توضیحات مربوط به آن قسمت را مشاهده خواهد کرد. همچنین، مى‏تواند مطالبى را که به هنگام پژوهش انتخاب شده، به قسمت «یادداشت» انتقال داده و عملیاتهاى متفاوتى را همچون ذخیره‏سازى، کپى، چاپ و… روى آن به انجام رساند.

در بخش «امکانات جانبى» به منظور سهولت استفاده از برنامه، هفت نوع صفحه کلید رایج همانند نور، زرنگار، ویندوز عربى و… گنجانده شده است. ضمن این که امکان انتخاب هر یک از هفت نوع قلم نمایش در این قسمت وجود دارد. پژوهشگر مى‏تواند براى تعیین مسیر و ثبت پژوهشهاى خود و نیز امکان حذف نمایه‏ها، حاشیه‏ها، رنگ متنها و علامتهاى موجود در همه کتب از گزینه «تحقیقات» استفاده کند.

قابلیت «تغییر زبان برنامه به سه زبان فارسى، عربى و انگلیسى» در این لوح فشرده وجود دارد که موجب تغییر زبان در همه قسمتها به جز متن کتب برنامه مى‏شود.

ضمایم برنامه

ویرایشگر فارسى و لاتین نورنگار و برنامه مبدّل نور در قسمت ضمایم برنامه ارائه گردیده است.

محتواى برنامه

این لوح فشرده که مشتمل بر اساسى‏ترین منابع شیعه در زمینه اصول فقه است، شامل ۷۵ عنوان از مهمترین کتابهاى اصولى در ۱۷۶ جلد از ۵۱ نویسنده معتبر مى‏باشد. عناوین کتب موجود در برنامه عبارتند از:

الف) متون اصول فقه

۱ـ أجود التقریرات، ۲ جلد، محمد حسین نائینى (۱۳۵۵ ـ ۱۲۷۶ ه . ق)
۲ـ أصول الاستنباط فى أصول الفقه، ۱ جلد، سید على نقى حیدرى (۱۴۰۳ ـ ۱۳۲۵ ه . ق)
۳ ـ الأصول الأصلیة و القواعد الشریعة، ۱ جلد، سید عبداللّه‏ شبّر (۱۲۴۲ ـ ۱۱۹۲ ه . ق)
۴ ـ الأصول العامة للفقه المقارن، ۱ جلد، سید محمد تقى حکیم (متولّد ۱۳۴۶ ه . ق)
۵ ـ أصول الفقه، ۲ جلد، محمد رضا مظفر (۱۳۸۴ ـ ۱۳۳۲ ه . ق)
۶ ـ أصول المهذبة، ۱ جلد، غلامحسین مجتهد تبریزى
۷ ـ بحوث فى الأصول، ۱ جلد، محمد حسین غروى (۱۳۶۱ ـ ۱۲۶۹ ه . ق)
۸ ـ بحوث فى علم الأصول، ۷ جلد، سید محمد باقر صدر (۱۴۰۰ ـ ۱۳۵۰ ه . ق)
۹ ـ بدائع الأفکار، ۱ جلد، میرزاى رشتى (۱۳۱۲ ـ ۱۲۳۴ ه . ق)
۱۰ـ تحریرات فى الأصول، ۶ جلد، سید مصطفى خمینى (۱۳۵۶ ـ ۱۳۰۹ ه . ق)
۱۱ـ تمهید القواعد، ۱ جلد، شهید ثانى (۹۶۶ ـ ۹۱۱ ه . ق)
۱۲ـ تهذیب الأصول، ۳ جلد، امام خمینى (۱۴۰۹ ـ ۱۳۲۰ ه . ق)
۱۳ـ دراسات فى علم الأصول، ۴ جلد، سید ابوالقاسم خویى (۱۴۱۳ ـ ۱۳۱۷ ه . ق)
۱۴ـ درر الفوائد، ۲ جلد، شیخ عبدالکریم حائرى (۱۳۵۵ ـ ۱۲۷۶ ه . ق)
۱۵ـ دروس فى علم الأصول، ۲ جلد، سید محمد باقر صدر (۱۴۰۰ ـ ۱۳۵۰ ه . ق)
۱۶ـ الذریعة الى اصول الشریعة، ۲ جلد، سید مرتضى علم الهدى (۴۳۶ ـ ۳۵۵ ه . ق)
۱۷ـ الرسائل، ۱ جلد، امام خمینى (۱۴۰۹ ـ ۱۳۲۰ ه . ق)
۱۸ـ رسالة فى الاجتهاد و التقلید، ۱ جلد، شیخ انصارى (۱۲۸۱ ـ ۱۲۱۴ ه . ق)
۱۹ـ رسالة فى التسامح فى أدلة السّنن، ۱ جلد، شیخ انصارى (۱۲۸۱ ـ ۱۲۱۴ ه . ق)
۲۰ـ رسالة فى المشتق، ۱ جلد، ابوالقاسم کلانتر (۱۲۹۲ ـ ۱۲۲۶ ه . ق)
۲۱ـ رسالة فى المشتق، ۱ جلد، شیخ انصارى (۱۲۸۱ ـ ۱۲۱۴ ه . ق)
۲۲ـ رسالة فى المشتق، ۱ جلد، میرزاى شیرازى (۱۳۱۲ ـ ۱۲۳۰ ه . ق)
۲۳ـ روائع الأمالى، ۱ جلد، ضیاء الدین عراقى (۱۳۶۱ ـ ۱۲۷۸ ه . ق)
۲۴ـ العدة فى أصول الفقه، ۲ جلد، شیخ طوسى (۴۶۰ ـ ۳۸۵ ه . ق)
۲۵ـ غایة المسئول، ۱ جلد، فاضل اردکانى (۱۳۰۵ ـ ۱۲۳۵ ه . ق)
۲۶ـ فرائد الأصول، ۲ جلد، شیخ انصارى (۱۲۸۱ ـ ۱۲۱۴ ه . ق)
۲۷ـ الفصول الغرویة فى الأصول الفقهیة، ۱ جلد، محمد حسین اصفهانى (متوفاى ۱۲۵۴ ه . ق)
۲۸ـ فوائد الأصول، ۱ جلد، محقق خراسانى (۱۳۲۹ ـ ۱۲۵۵ ه . ق)
۲۹ـ فوائد الأصول، ۴ جلد، محمد حسین نائینى (۱۳۵۵ ـ ۱۲۷۶ ه . ق)
۳۰ـ الفوائد الحائریة، ۱ جلد، وحید بهبهانى (۱۲۰۵ ـ ۱۱۱۷ ه . ق)
۳۱ـ قاعدة لا ضرر، ۱ جلد، ضیاء الدین عراقى (۱۳۶۱ ـ ۱۲۷۸ ه . ق)
۳۲ـ القواعد و الفوائد، ۲ جلد، شهید اوّل (۷۸۶ ـ ۷۴۳ ه . ق)
۳۳ـ قوانین الأصول، ۱ جلد، میرزاى قمى (۱۲۳۱ ـ ۱۱۵۰ ه . ق)
۳۴ـ کفایة الأصول، ۱ جلد، محقق خراسانى (۱۳۲۹ ـ ۱۲۵۵ ه . ق)
۳۵ـ لمحات الأصول، ۱ جلد، سید حسین بروجردى (۱۳۸۰ ـ ۱۲۹۴ ه . ق)
۳۶ـ مباحث الأصول، ۳ جلد، سید محمد باقر صدر (۱۴۰۰ ـ ۱۳۵۰ ه . ق)
۳۷ـ مبادئ الوصول، ۱ جلد، علاّمه حلى (۷۲۶ ـ ۶۴۸ ه . ق)
۳۸ـ مجمع الأفکار، ۵ جلد، میرزا هاشم آملى (۱۴۱۳ ـ ۱۳۲۶ ه . ق)
۳۹ـ مجمع الفرائد، ۱ جلد، على فریدة الإسلام کاشانى (۱۳۷۴ ـ ۱۳۴۹ ه . ق)
۴۰ـ محاضرات فى الأصول، ۵ جلد، سید ابوالقاسم خویى (۱۴۱۳ ـ ۱۳۱۷ ه . ق)
۴۱ـ مختصر التذکرة بأصول الفقه، ۱ جلد، شیخ مفید (۴۱۳ ـ ۳۳۶ ه . ق)
۴۲ـ مصباح الأصول، ۲ جلد، سید ابوالقاسم خویى (۱۴۱۳ ـ ۱۳۱۷ ه . ق)
۴۳ـ مطارح الأنظار، ۱ جلد، شیخ انصارى (۱۲۸۱ ـ ۱۲۱۴ ه . ق)
۴۴ـ معارج الأصول، ۱ جلد، محقق حلى (۶۷۶ ـ ۶۰۲ ه . ق)
۴۵ـ المعالم الجدیدة، ۱ جلد، سید محمدباقر صدر (۱۴۰۰ ـ ۱۳۵۰ ه . ق)
۴۶ـ معالم الدین، ۱ جلد، حسن بن زین الدین (متوفاى ۱۰۱۱ ه . ق)
۴۷ـ مفاتیح الأصول، ۱ جلد، سید محمد مجاهد (۱۲۴۲ ـ ۱۱۸۰ ه . ق)
۴۸ـ مقالات الأصول، ۲ جلد، ضیاء الدین عراقى (۱۳۶۱ ـ ۱۲۷۸ ه . ق)
۴۹ـ مناهج الوصول، ۲ جلد، امام خمینى (۱۴۰۹ ـ ۱۳۲۰ ه . ق)
۵۰ ـ منتقى الأصول، ۷ جلد، محمد حسین روحانى (۱۴۱۸ ـ ۱۳۳۶ ه . ق)
۵۱ ـ منتهى الأصول، ۲ جلد، سید حسن موسوى (۱۳۹۵ ـ ۱۳۱۶ ه . ق)
۵۲ ـ نهایة الأصول، ۱ جلد، سید حسین بروجردى (۱۳۸۰ ـ ۱۲۹۲ ه . ق)
۵۳ ـ نهایة الأفکار، ۴ جلد، ضیاء الدین عراقى (۱۳۴۱ ـ ۱۲۷۸ ه . ق)
۵۴ ـ الهدایة فى الأصول، ۴ جلد، سید ابوالقاسم خویى (۱۴۱۳ ـ ۱۳۱۷ ه . ق)
۵۵ ـ الوافیة فى الأصول، ۱ جلد، فاضل تونى (متوفاى ۱۰۷۱ ه . ق)
۵۶ ـ وقایة الأذهان، ۱ جلد، محمدرضا نجفى (۱۳۶۲ ـ ۱۲۸۷ ه . ق)

ب) شروح اصول فقه

۵۷ ـ افاضة العوائد تعلیق على دررالفوائد، ۲ جلد، آیة اللّه‏ گلپایگانى( ۱۴۱۴ ـ ۱۳۱۶ ه . ق)
۵۸ ـ انوار الهدایة فى التعلیقة على الکفایة، ۲ جلد، امام خمینى (۱۴۰۹ ـ ۱۳۲۰ ه . ق)
۵۹ ـ أوثق الوسائل فى شرح الرسائل، ۱ جلد، موسوى تبریزى (متوفاى ۱۳۰۵ ه . ق)
۶۰ ـ بحر الفوائد فى شرح الفرائد، ۱ جلد، میرزا محمد حسن آشتیانى( ۱۳۱۹ ـ ۱۲۴۸ ه . ق)
۶۱ ـ تقریرات الشیرازى، ۴ جلد، میرزاى شیرازى (۱۳۱۲ ـ ۱۲۳۰ ه . ق)
۶۲ ـ حاشیة على استصحاب القوانین، ۱ جلد، شیخ انصارى (۱۲۸۱ ـ ۱۲۱۴ ه . ق)
۶۳ ـ حاشیة السلطان على معالم الدین، ۱ جلد، سلطان العلماء ( ۱۰۶۴ ـ ۱۰۰۱ ه . ق)
۶۴ ـ حاشیة الکفایة، ۱ جلد، علامه طباطبایى (۱۴۰۲ ـ ۱۳۲۱ ه . ق)
۶۵ ـ الحاشیة على کفایة‏الأصول، ۲ جلد، سید حسین بروجردى (۱۳۸۰ ـ ۱۲۹۲ ه . ق)
۶۶ ـ حاشیة معالم الدین، ۱ جلد، ملاصالح مازندرانى (متوفاى ۱۰۸۱ ه . ق)
۶۷ ـ حقائق الأصول، ۲ جلد، سید محسن حکیم ( ۱۳۹۰ ـ ۱۳۰۶ ه . ق)
۶۸ ـ حواشى المحقق المشکینى على الکفایة، ۵ جلد، ابوالحسن مشکینى (۱۳۵۸ ـ ۱۳۰۵ ه . ق)
۶۹ ـ دررالفوائد فى الحاشیة على الفرائد (الجدیدة و القدیمة)، ۱ جلد، محقق خراسانى (۱۳۲۹ ـ ۱۲۵۵ ه . ق)
۷۰ ـ عنایة الأصول، ۶ جلد، سید مرتضى فیروزآبادى (۱۴۱۰ ـ ۱۳۲۹ ه . ق)
۷۱ ـ فوائد الرضویة، ۲ جلد، آقا رضا همدانى (۱۳۲۲ ـ ۱۲۵۰ ه . ق)
۷۲ ـ منتهى الدرایة، ۸ جلد، سید محمد جعفر مروج (۱۴۲۰ ـ ۱۳۲۸ ه . ق)
۷۳ ـ نهایة الدرایة، ۳ جلد، محمد حسین غروى (۱۳۶۱ ـ ۱۲۹۶ ه . ق)
۷۴ ـ نهایة النهایة، ۲ جلد، على ایروانى (۱۳۵۴ ـ ۱۳۰۱ ه . ق)
۷۵ ـ هدایة المسترشدین، ۱ جلد، محمد تقى اصفهانى (۱۲۴۸ ـ ۱۱۸۵ ه . ق)

شماره ثبت کتابخانه ملى ایران : ۱۳۶۱، شماره شوراى عالى انفورماتیک : ۱۰۰۲۴۹


اطلاعات بیشتر 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۷
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی