زنای مدرن!
برخی دانشمندان، زشتی و قبح زنا را عقلی دانسته و معتقدند که زنا شویی بهترین پیوند اخلاقی و سالم ترین روش برای بقای نسل انسان هااست.
یکی از اعمال پلیدی که آیات وروایات کثیری به قبح آن اشاره کرده ،مسئله زنا است که در بین همه ادیان مورد نکوهش قرار گرفته است. بطوری که در شرع مقدس اسلام احکام جدا گانه ای برای عقوبت عاملین آن در نظر گرفته شده است. قرآن کریم در این باره به صراحت می فرماید: «ولا تَقرَبُوا الزِّنى اِنَّهُ کانَ فحِشَةً وساءَ سَبیلا و نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهی است.»(اسراء، 32)
غرب نیز زنا را به عنوان یک عمل قبیح دانسته و به خاطراثرات منفی که در جوامع بشری دارد، همواره در طول تاریخ این عمل زشت را توبیخ و مورد نکوهش قرار داده است.
حتی برخی دانشمندان، زشتی و قبح زنا را عقلی دانسته و معتقدند که زنا شویی بهترین پیوند اخلاقی بوده و سالم ترین روش برای بقای نسل انسان ها و نیز پاسخ به غریزه جنسی می باشد، و پدیده زنا را سبب به وجود آمدن مشکلات روحی، فرهنگی و موجب بحران هویت افراد جامعه می دانند.
البته باید توجه داشت که هرچند زنا به نزدیکی بین زن و مرد (شامل آمیزش جنسی مهبلی و مقعدی) بدون ازدواج اطلاق میشود و احکام شرع ناظر به آن است اما آنگونه که از برخی روایات استفاده می شود معنای زنا عمومیت دارد همانگونه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در این مورد فرمود:
«لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی...».(1) برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد.
حال با وجود اینگونه روایات ما شاهد دختران و پسران نامحرمی هستیم که دست در دست هم در کوچه و خیابان در حال حرکت هستند و به نظر خودشان چون ارتباط سالمی دارند و به همدیگر علاقه دارند از کسی شرم ندارند. هرچند وجود این روابط در فضا های مجازی چون اینستاگرام ، فیس بوک و... کمتر ازجامعه نیست که به نوعی زمینه زنای مدرن را رقم می زند، وتهدید جدی برای کانون خانواده ها است زیرا گاهی اینگونه روابط در بین زنان ومردان متاهل متداول است.
براساس یکی از آمارهای موجود، بیش از دو میلیون نفر در ایران کاربر فیسبوک هستند که یک میلیون نفر از آنان شهروندان تهرانی هستند. با توجه به جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای پرجمعیتی نظیر چین، ایرانیان همچنان نسبت بسیار بالایی از ضریب نفوذ فیسبوک در کاربران اینترنت را به خود اختصاص دادهاند.
اما بنا بر آمار دیگری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیسبوک در خاورمیانه در حدود 23 میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی 46 درصد آن را تشکیل میدهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود 11 میلیون نفر میشود.
بدلیل فیلتر بودن فیسبوک در ایران و اقدام متقابل فیسبوک در حذف نام ایران از لیست کشورهایی که به آنها خدمات میدهد، امکان یافتن آمار دقیق کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی امکانپذیر نیست، اما آمارهای غیر رسمی از 2 میلیون کاربر فعال و حرفهای، و 12 تا 17 میلیون کاربر دیگر حکایت دارد.
حال،با وجود این آمار آنهم فقط دریک شبکه اجتماعی آیامی توان اینگونه رفاقت هاوارتباطات را سالم و بدون عواقب دانست؟
عده ای تصور می کنند آنچه حرام می باشد فقط زنا است. واینگونه روابط اشکال ندارد. در حالی که این روابط عواقب گاهی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
عواقب زنا:
شیوع زنا در جامعه دارای عقوبات بسیاری می باشد که گاه در سطح وسیعی از جامعه مشاهده می شود. وسبب محرومیت انسان ها از بسیاری از نعمت های الهی می باشد، یکی از آثار این عمل قبیح مسئله مرگ ناگهانی است از امام باقر (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: وَجَدنا فی کتاب رسُول الله (ص)، اِذا ظُهور الزِنا مِن بَعد کَثر المُوت الفَجأة 2
در کتاب رسول اکرم (ص) این گونه یافتم، هنگامی که زنا بعد از من آشکار گردد، مرگ ناگهانی افزایش می یابد.»
ممانعت از رسیدن روزی ازآثار دیگر زنا است امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: اَلَتی تَجس الرِزق الزِنا؛ آن چیزی که روزی را حبس می کند (و مانع رسیدن آن به صاحبش می گردد) زناست، همچنین امام کاظم (ع) در حدیثی دیگر می فرماید : اِتقل الزِنا فَاِنه یَمحق الرِزق وَ یُبطِلُ الدین؛ از زنا بپرهیزید که همانا برکت روزی را می برد و دین را تباه می سازد.
رسول اکرم (ص) در خصوص آثار عمل زنامی فرماید: ای علی؛ در زنا شش ویژگی و اثر وجود دارد: سه تای آن در دنیا است و سه تای دیگر آن در آخرت؛ اما آن هایی که در دنیاست شکوه، قدرت و منزلت را از بین می برد، در مرگ تسریع می کند و روزی را قطع می نماید، و اما آن هایی که در آخرت است عبارتند از: حسابرسی سخت، خشمناکی خدای رحمان و جاودانگی و ماندگاری در آتش جهنم.3
منابع:
1.وسایل الشیعه، ج 14، ص 138، سن ابی داود، ج 2، ص 247.
2.کلینی. الکافی، ج2: 347، 447؛ ج5: 499.
3. شیخ صدوق. من لایحضره الفقیه. ج4: 20، 365.