گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

معنای سرنوشت در کلام امیرالمومنان(ع)

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲ ب.ظ

بیان شیوا او مستدل امام امیرالمومنان (ع) آنچنان آن پیرمرد را قانع و خشنود ساخت و تحت تاءثیر قرار داد که در مدح على (ع ) این دو شعر خواند:

 سال 36 هجرى بود، امیرالمؤ منان على (ع ) همراه سپاه خود، براى سرکوبى سپاه معاویه به سرزمین "صفین" رهسپار شدند و جنگ صفین در گرفت و 18 ماه طول کشید، تا اینکه جنگ به پایان رسید و به کوفه باز گشتند.


روزى پیرمردى به حضور امیرالمومنین(ع) (در کوفه) آمد و پرسید:«اى امیرالمومنان! آیا رفتن ما به جبهه صفین و جنگیدن با اهل شام به "قضاوقدر" الهى بود؟»


امیرالمومنین سلام الله علیه فرمودند: «آرى اى پیر مرد! بر هیچ فرازى بالا نرفتیم، و بر هیچ نشیبى فرود نیامدیم مگر به قضا و قدر خدا»


پیرمرد (که از این سخن امام، برداشت ناصحیح کرده بود و خیال مى‌کرد یعنى ما به اجبار الهى رفتیم، و بشر در زندگى محکوم به جبر الهى است) گفت:«بنابراین من این رنجى را که در این سفر کشیدم ، مى توانم به حساب خدا بگذارم (و بگویم خدا مرا به این رنج ، مجبور ساخته بود پس من اجرى ندارم )؟


امیرالمومنین علیه السلام فرمودند : « چنین سخنى نگو، بلکه به خدا سوگند، خداوند پاداش بزرگى براى رفتن شما به صفین، و اقامت در آنجا، و بازگشت از آنجا، به شما داده است، و شما در هیچیک از اعمال خود مجبور نبوده اید»


پیرمرد: اگر ما در رفتن به سوى صفین، آزاد و با اختیار بودیم، پس چرا بازگشت ما به "قضاوقدر" خدا باشد؟.

 

امیرالمومنین سلام الله علیه فرمودند:«گویا گمان مى کنى که منظور از "قضاوقدر"،  قضاى حتمى الهى ، و قدر ناگزیر او بوده است (که مجبور بوده اى ) اگر چنان ثواب و عقاب وامر و نهى و باز داشت خدا، بیهوده خواهد شد، و مژده و تهدید انسان ، بى معنى است ، و دیگر نیکوکار سزاوار تحسین ، و گنهکار سزاوار سرزنش ‍ نیست ، و نیکوکار از گنهکار، شایسته تر به تشویق نخواهد بود، و گنهکار از نیکوکار، سزاوارتر به سرزنش نیست، چنین سخن، همان سخن بت پرستان و دشمنان خدا، و حزب شیطان و اهل قدر و مجوس این امت است، خداوند متعال، تکلیف را بر اساس اختیار بشر، (و نیز) بازداشتن را بر اساس ‍ اختیار بشر نموده ( تا آنها از روى اختیار، به راه فساد نروند) و براى اعمال نیک اندک، پاداش بسار داده، و اطاعت نکردن از خدا، پیروزى بر او نیست، و اطاعت از او، از روى زور و اجبار نمى باشد، و به مردم آنچنان اختیار کامل نداده که همه چیز را به آنها واگذار کرده باشد(که اهل تفویض مى گویند)، آسمانها، زمین و فضا را بیهوده نیافریده ، و پیامبران را بى جهت به عنوان بشیر ونذیر (مژده دهنده و ترساننده ) نفرستاده است ، که این عقیده کافران است ، واى بر آنها از آتش دوزخ.


بیان شیوا او مستدل امام امیرالمومنان(ع) آنچنان آن پیرمرد را قانع و خشنود ساخت و تحت تاءثیر قرار داد که در مدح على (ع ) این دو شعر را خواند:


انت الامام الذى نرجو بطاعته
یوم النجاة من الرحمان عفرانا
اوضحت من امرنا ما کان ملتبسا
جزاک ربک بالاحسان احسانا


یعنی:«توئى آن امامى که در روز قیامت به خاطر اطاعت از او از خداى مهربان، امید آموزش داریم - که در مورد امر دین آنچه را مشکل بود، براى ما روشن نمودى ، خداوند در برابر این احسان، جزاى نیک به تو بدهد»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۱
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی