احادیث اخلاقی امام حسن (علیه السلام)
انسان تا وعده نداده، آزاد است، اما وقتی وعده می دهد، زیر بار مسئولیت می رود و تا به وعده هایش عمل نکند، رها نخواهد شد
ما مسئول وعده هایمان هستیم
امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: «المسؤول حر حتی یعد، و مسترق المسؤول حتی ینجز؛ انسان تا وعده نداده، آزاد است، اما وقتی وعده می دهد، زیر بار مسئولیت می رود و تا به وعده هایش عمل نکند، رها نخواهد شد». (1)
راه بنده خدا شدن، بی نیاز شدن مسلمان و عادل محسوب شدن
ابن آدم! عف عن محارم الله تکن عابداً، و ارض بما قسم الله سبحانه لک تکن غنیاً، واحسن جوار من جاورک تکن مسلماً، و صاحب النّاس بمثل ما تحب ان یصاحبوک به تکن عدلاً(2)
ای فرزند آدم! نسبت به محرمات الهی، عفیف و پاک دامن باش تا عابد و بنده خدا باشی. راضی باش بر آنچه خداوند سبحان برایت تقسیم و مقدر نموده است تا همیشه غنی و بی نیاز باشی. نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیکی و احسان نما تا مسلمان محسوب شوی. با افراد [ مختلف] آنچنان برخورد کن که انتظار داری دیگران همان گونه با تو برخورد کند.
زیرک ترین، احمق ترین و گرامی ترین اشخاص را بشناسیم
برآوردن حاجت دوستان از اعتکاف یک ماهه دوست داشتنی تر است
نکوهش شوخی های بی جا و آثار آن
سبک شمردن دوستان نشانه چیست؟
صبر، وفای به عهد و عجله، نشانه چیست؟
روایتی درباره بهداشت: توصیه به شستن دست ها قبل و بعد از غذا
مروت و جوانمردی چیست؟
کدام دوست بهتر است؟ بهترین دوست کدام است؟ بیگانه ترین کیست؟
همچنین می فرماید: «القریب من قربته الموده و ان بعد نسبه، و البعید من باعدته الموده و ان قرب نسبه؛ بهترین دوست نزدیک به انسان، کسی است که در همه حالات دل سوز و با محبت باشد، گرچه خویشاوندی نزدیکی هم نداشته باشد. بیگانه ترین فرد کسی است که از محبت و دلسوزی بیگانه باشد، گرچه از نزدیک ترین خویشاوندان باشد». (11)
شکر و صبر دو خیر بدون شر
تأکید بر اهمیت و نتایج درخشان مشورت
اموری که سبب جلب بی نیازی می شود
معنای بخل چیست؟
از امام حسن مجتبی (علیه السلام) درباره بخل سؤال شد؟ در جواب فرمود: «معنای آن چنین است که انسان آنچه را به دیگری کمک و انفاق کند، فکر نماید که از دست داده و تلف شده است و آنچه را ذخیره کرده و نگه داشته است، خیال کند برایش می ماند و موجب شخصیت و شرافت او خواهد بود».
فاصله بین حق و باطل
سه صفت که هلاکت در پی دارد: تکبر، حرص، حسد
هلاک المرء فی ثلاث: الکبر و الحرص و الحسد؛ فالکبر هلاک الدّین، و به لعن ابلیس. و الحرص عدوّ النفس، و به خرج آدم من الجّنه. و الحسد رائد السّوء، و منه قتل قابیل هابیل. (17)
هلاکت و نابودی دین و ایمان هر شخص در سه چیز است: تکبر، حرص و حسد. تکبر، سبب نابودی دین و ایمان شخص است و به وسیله تکبر، شیطان با آن همه عبادت ملعون شد. حرص و طمع، دشمن شخصیت انسان است، همانطوری که حضرت آدم (علیه السلام) به وسیله آن از بهشت خارج شد. حسد سبب همه خلاف ها و زشتی هاست و به همان جهت، قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند.
فایده و نتیجه مجالست زیاد با علما
من اکثر مجالسه العلما اطلق عقال لسانه، و فتق مراتق ذهنه، و سرّ ما وجد من الزّیاده فی نفسه، وکانت له ولایه، لما یعلم، و افاده لما تعلّم. (18)
هر که با علما بسیار مجالست نماید، سخنش و بیانش در بیان حقایق آزاد و روشن خواهد شد، و ذهن و اندیشه اش باز و توسعه می یابد و بر معلوماتش افزوده می گردد و به سادگی می تواند دیگران را هدایت نماید.
حداقل یک فایده از هشت فایده نصیب کسی است که اهل مسجد باشد
من أدام الاختلاف الی المسجد أصاب احدی ثمان: آیه محکمه، اخاً مستفاداً و علماً مستطرفاً و رحمه منتظرة، و کلمه تدلّه علی الهدی، او تردّه عن الردّی، و ترک الّذنوب حیاء او خشیة.(19)
دقت در دوست یابی
صبر و بردباری
ریشه و اساس تمامی خوبی ها
در جای دیگر فرمود: «علیکم بالفکر فانّه مفاتیح ابواب الحکمه؛ بر شما [شیعیان] لازم است که اندیشه کنید؛ زیرا فکر کلیدهای درهای حکمت است.» (23)
در جای دیگری اظهار می دارد: «عجبت لمن یتفکر فی مأکوله کیف لا یتفکر فی معقوله فیجنّب بطنه ما یؤذیه و یودع صدره ما یردیه؛ در شگفتم از کسی که در [ چگونگی استفاده از] خوراکی های خود اندیشه می کند، ولی درباره معقولات خویش اندیشه نمی کند. پس از آنچه معده اش را آزار می دهد، دوری می کند، در حالی که سینه [ و روح] خود را از پست ترین چیز پر می کند».(24)
بیناترین، شنواترین و سالم ترین
خدامحوری
فواید خدامحوری
پینوشتها:
1- بحارالانوار، ج 78، ص 113.
2- نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ص 79، ح33؛ بحارالانوار، ج 78، ص 112، ص 8.
3- احقاق الحق، ج 11، ص 20، س 1؛ بحارالانوار، ج 44، ص 30.
4- کلمه الامام الحسن (علیه السلام)، ص 139.
5- کلمه الامام الحسن (علیه السلام)، ص 139؛ بحارالانوار، ج 75، ص 113.
6- کلمه الامام الحسن (علیه السلام) ص 209.
7- همان، ص 198.
8- همان، ص 46.
9- تحف العقول، ص 235، س 14؛ بحارالانوار، ج 73، ص 312، ح3.
10- احقاق الحق، ج 11، ص 242، س 2.
11- تحف العقول، ص 234، بحارالانوار، ج 75، ص 106 ، ح 4.
12- تحف العقول، ص 234؛ ص 7، بحارالانوار، ج 75، ص 105، ح4.
13- تحف العقول، ص 233؛ اعیان الشیعه، ج1، ص 577؛ بحارالانوار، ج 75، ص 105، ح4.
14- کلمه الامام حسن (علیه السلام)، ص 212؛ بحارالانوار، ج73، ص 318، ح6.
15- اعیان الشیعه، ج1، ص 577؛ بحارالانوار، ج 75، ص 113، ح7.
16- تحف العقول، ص 229، س 5؛ بحارالانوار، ج10، ص 130، ح1.
17- اعیان الشیعه، ج 1، ص 557؛ بحارالانوار، ج 75، ص 111. ح6.
18- احقاق الحق، ج 11، ص 238، س 2.
19- تحف العقول، ص 235، س 7؛ مستدرک ج3، ص 359، ح 3778.
20- تحف العقول، ص 404، ش 4.
21- شرح نهج البلاغه، ج1، ص 320.
22- مجموعه ورّام، ج1، ص 53.
23- میزان الحکمه، ج8، ص 245.
24- بحارالانوار، ج1، ص 218.
25- تحف العقول، ص 408، ش 17.
26- میزان الحکمه، ج4، ص 153.
27- بحارالانوار، ج 43، ص 351.