دانستنیهایی در مورد جن و اجنّه(1)
در اولین گام؛ 35 نکته جالب و خواندنی درباره آفرینش، زندگی و ویژگیهای جنّ و تفاوتهای او با انسان تقدیم میشود.
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون»(ذاریات: 56)
و من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند).
«سَنَفْرُغُ لَکُمْ آیُّهَ الثَّقَلانِ»(الرحمن: 31)
«ای گروه جنّ و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت».
«جنّ» در لغت؛ به معنای «پوشیده شده» است؛ و چون جنّ از چشم انسانها مخفی و پوشیده است، به آن جنّ میگویند، و به دیوانه، «مجنون» میگویند، چون عقل او پوشیده شده است، و به نوزاد در شکم، جنین میگویند، چون داخل رحم مادر است و مخفی است.
«جنّ» در عرف قرآن، موجودی است با شعور و اراده، که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده میباشد و مانند انسان مکلّف و مبعوث در آخرت است و مطیع و عاصی و مؤمن و مشرک و... و خلاصه دوش به دوش انسان است.
تنها فرقشان این است که انسان، محسوس و جن، نامحسوس است و شاید بعضی فرقهای مختصری هم داشته باشند.
در مورد شناخت کاملتر این موجود، آیاتی نازل شده و روایاتی ذکر شده است که با استناد به این آیات و روایات، کیفیت، ویژگیها و اوصاف آنها را ذیلاً بررسی میکنیم:
1. جنّ یکی از دو موجود پرارزش (ثقلان) روی زمین است، دقت و تأمل در آیه 31 سوره الرحمن این مطلب را روشنتر میکند:
«سَنَفْرُغُ لَکُمْ أیَّهَ الثَّقَلانِ»؛ «ای گروه جن و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت».
2. جنّ از لحاظ رتبه زمانی، اولین «ثَقَل» است[قبل از انسان خلق شده است] «و الجانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ...» و از لحاظ رتبه مقامی، دومین «ثقل» است، زیرا انسان، اشرف مخلوقات است.
3. ماهیت آن، از آتش است «وَ خَلَقَ الجانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ»(الرحمن:15)؛ «جنّ را از مخلوطی از آتش آفرید».
4. خلقتش بر خلقت انسان تقدّم دارد اما این که چه مقدار است، ظاهرا دلیل محکمی در دست نیست. برخی گفتهاند: بین خلقت جنّ و خلقت آدم، شش هزار سال و برخی گفتهاند هفت هزار سال فاصله بوده است.
آیه «27 سوره حجر» دلالت بر تقدم خلقت جن بر انس دارد. همچنین در اکثر آیات قرآن، کلمه جنّ جلوتر از انس آمده که این خود شاهد مدعاست.
5. جنّیان دارای علم، ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال هستند(آیات مختلف سوره جن).
6. دارای تکلیف و مسؤلیت هستند(آیات سوره جنّ و الرّحمن).
7. گروهی از آنها مؤمن صالح و گروهی کافرند. «وَ اِنّا مِنّا الصّالِحوُنَ وَ مِنّا دوُنَ ذلِک»(جنّ: 11).
8. آنها با بعضی انسانها ارتباط برقرار میکنند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهانی دارند به إغوای انسانها میپردازند(جنّ: 6).
9. خدا را عبادت میکنند، «وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدوُنِ»(ذاریات: 56).
روز قیامت به جنّ مانند انسانها گفته میشود آیا پیامبران نیامدند؟ آیا شما را از این روز بیم ندادم؟ هر دو بر کفر خود گواهی دهند. «آیه 130 از سوره انعام» صریح است در اینکه جنّ، مکلف است و همچون انسان، کافر میشوند و پیامبرانی از خود دارند و با مراجعه به سوره جنّ و آیات 29 و 32 سوره احقاف، چنین بر میآید که حضرت رسول(ص) بر آنها پیامبر است.
در خصوص اینکه چگونه عبادت میکنند و آیا مسلمانان آنها نیز مانند انسان، نماز میخوانند و روزه میگیرند و یا اینکه عبادت ایشان به نحوه دیگری است؟ ظاهرا دلیل نقلی دردست نیست، اما از آنجایی که آنها همراه انسان مورد امر الهی قرار گرفته و مکلّف به عبادت هستند و از طرفی پیامبران آنها همان پیامبران انسانها هستند و پیامبر ما، پیامبر طایفه جنّ نیز است، بعید به نظر نمیرسد که عبادت آنها همچون انسانها بوده و به تناسب نوع خلقتشان و عالم حیاتشان به پرستش خداوند مشغول باشند.
10. مانند انسانها مرگ و میر دارند و گروهی جای گروهی را میگیرند.(فصّلت: 25)
11. در میان آنها افرادی یافت میشود که از قدرت زیادی برخوردارند همانگونه که در میان انسانها چنین است. در سوره نمل، آیات 17 تا 39، لشکرکشی حضرت سلیمان به مملکت «سبأ» نقل شده و در آنجاست که عدهای از جنّ جزء لشگریان او بودند و عفریتی از جنّ به او گفت: من تخت ملکه را پیش از آن که از جای خود حرکت کنی نزد تو میآورم.
12. آنها مانند انسان، قدرت بر انجام کار دارند. با وجود خلقت لطیفی که دارند، برای حضرت سلیمان که آنها را به امر الهی مسخّر کرده بود، کار میکردند. کاخها، تمثالها و کاسههای بزرگ میساختند. پس از مرگ حضرت داود(ع)، فرزندش حضرت سلیمان(ع) جانشین او شد و خداوند به او فرمان داد تا ساختمان بیتالمقدس را تمام کند. حضرت سلیمان، آدمیان، جنیان، و شیاطین را جمع کرد و کارها را میان آنها تقسیم کرد و هر گروهی را مأمور به انجام کاری کرد.
جنّیان را برای بهدست آوردن سنگهای مرمر سفید صاف از معادن مأمور کرد و پس از ساختن شهر بیتالمقدس، جنّیان را به چند دسته تقسیم کرد: گروهی را مأمور استخراج سیم و زر از معادن؛ و گروهی را مأمور در دریاها و بیرونآوردن انواع مرواریدها و گوهرها و گروهی دیگر را مأمور کرد برای او مشک و عنبر و سایر مواد خوشبو را فراهم آورند.
13. مانند سایر موجودات زنده؛ نر و ماده دارند و این موضوع در آیه 36 سوره «یس» قابل تأمل و دقت است. آیه میگوید: نباتات و انسانها، نر و ماده دارند و نیز چیزهایی که ما آنها را نمیدانیم، نر و ماده دارند و عبارت «وَ ممّا لا یَعْلَموُنَ»؛ جنّ را نیز شامل میشود ولی ما کیفیت آن را نمیدانیم. همچنین در سوره جن از قول آنها نقل شده که میگفتند: مردانی از آدمیان به مردانی از جنّ پناه میبردند(جن: 6). چون قرآن اشاره به مردان جن کرده است، پس حتما زنان جنّ هم وجود دارند.
14. طبق آیات قرآن، مانند انسان توالد و تناسل دارند و در چند آیه در وصف حوریان بهشتی آمده است: «حوریان بهشتی را قبل از شوهرانشان، نه آدمی و نه جن، دست نزده است»(الرحمن: 74).
این آیه به وضوح دلالت دارد بر این که جنّ هم آفرینش دو جنسی دارد و تکثیر نوع آن به وسیله مقاربت نر و ماده صورت میگیرد، اما در کلام وحی، درباره مقاربت آنها سخنی به میان نیامده است.
روایاتی نیز در این رابطه در دست میباشد که از جمله آنها بخشی از وصیّت پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) است که فرمودند: «ای علی در شب اول، وسط و آخر ماه آمیزش مکن، زیرا جنیان در این سه شب برای مقاربت پیش زنان خود میروند...».
15. از آنجایی که موجودات لطیفی هستند، در شرایط عادی و در هر زمانی نمیتوان آنها را دید. اما جنیان، ما انسانها را میبینند، چنانکه درباره برحذرداشتن بنیآدم از شیطان و أتباع او آمده است(اعراف: 27).
16. آنها از نظر قرآن «شیاطین» نام دارند. یکی از مواهبی که خداوند به حضرت سلیمان(ع) بخشید، تسخیر شیاطین یعنی همان جنیان سرکش و متمرّد بود به طوری که در مسیر سازندگی و استخراج منابع گرانبها قرار گرفتند.
17. روز قیامت محشور میشوند.(انعام: 128).
18. آیات قرآن را استماع میکردند.
19. به زبان قرآن آشنایی دارند.
20. تفاوت بین کلام عادی و کلام اعجاز آمیز را میدانند.
21. خود را موظف به تبلیغ میدانند.
22. به اعجاز قرآن اعتراف میکنند.
23. مثل انسانها اصل اختیار و آزادی بر آنها حاکم است.
24. یقین دارند که نمیتوانند بر اراده خداوند در زمین غالب شوند و نمیتوانند از پنجه قدرت او فرار کنند.
25. دارای شعور و اراده هستند.
26. ایمانشان به خداوند متعال ایمان توحیدی است، یعنی مؤمنانِ آنها أحدی را شریک خدا قرار نمیدهند.
27. مؤمنانِ آنها مشرکین انس و جن را تکذیب میکنند.
28. منحرفینِ آنها هیزم جهنم هستند.
29. مقارن با نزول قرآن و بعثت خاتمالأنبیاء(ص) از تلقّی اخبار غیبی آسمانی و استراق سمع برای به دست آوردن آن ممنوع شدند.
30. دارای عقاید مختلف بوده و عدهای از آنها فاسق و فاجر و ظالم هستند و عدهای از آنها صالح و مؤمن و اما این که آنها مانند انسانها، شیعه و غیر شیعه هم دارند، شواهدی وجود دارد که صحّت این مطلب را تأیید میکند. زیرا در روایات بسیاری از لسان اهلبیت(ع) عدهای از جنیان به عنوان شیعه معرفی شدهاند.
از آن جمله است روایتی که ابوحمزه ثمالی نقل کرده و گفته است: «روزی جهت شرفیابی به حضور امام باقر(ع) اجازه خواستم، گفتند که عدهای خدمت آن حضرت هستند. لذا اندکی صبر کردم تا آنها خارج شوند. پس کسانی خارج شدند که آنها را نمیشناختم، داخل شدم و به حضرت عرض کردم: فدایت شوم الآن زمان حکومت بنیامیّه است و شمشیرهای آنها خونریز میباشد(یعنی ورود افراد ناآشنا برای شما خطرناک است!)
امام(ع) فرمودند: «ای اباحمزه اینان گروهی از شیعیان از طایفه جن بودند آمده بودند تا از مسائل دینی خود سؤال کنند.
از برخی از بزرگان نقل شده است که بعضی از جنیان حتی مقلّد مراجع بودهاند و مسائل خود را از آنان میپرسیدهاند. مثل مرحوم حاج میرزا حسین و حاج میرزا خلیل از مراجع صدر مشروطیت، که یکی از جنیان به صورت شخص عادی در سرداب منزل به حضور ایشان میرسیده و مسائل مربوط را میپرسیده است.
31. دین حضرت موسی(ع) را قبل از اسلام تأیید و تصدیق کردند. وقتی تنی چند از آنان برای شنیدن آیات قرآن نزد رسول خدا(ص) رسیدند به سوی قوم خود برگشتند و گفتند: «ما گروه جنیان آیات کتابی را شنیدیم که پس از موسی(ع) نازل شده است...»(احقاف: 30).
32. آنها دارای مکان هستند، ولی به این معنا نیست که مانند انسان یک فضای خاصی از ماده خاکی را اشغال کردهاند و خانههایی چون خانه انسان و امکاناتی مثل انسان دارند و چون نوع خلقت آنها با حقیقت خاکی انسان تفاوت دارد، طبیعی است که محل زندگیشان متناسب با حقیقت آنهاست که بهطور قطعی مکان مشخصی از آنها به دست نمیدهند. ما در اینجا به یک نمونه از آن اشاره میکنیم.
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: «در وادی شُقْره(بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان زیرا در آنجا منازل جنّ است».
در غرب شهر مکه، مسجدی وجود دارد به نام «مسجد الجنّ» که محل نزول جنیان در مکه است و مستحب است حاجیان در آن مسجد رفته و دو رکعت نماز بجا آورند.
33. آنها میخورند و میآشامند زیرا مانند انسان نیاز به رشد و تولید مثل دارند و طبیعی است که تغذیه نیز داشته باشند. اما این که از چه چیزهایی تغذیه میکنند؛ از روایات چنین بر میآید که آنها از بازمانده غذای انسان و مغز استخوان استفاده میکنند. چنانکه «ابن بابویه» نقل کرده است: «گروهی از طایفه جنّ خدمت پیامبرخدا(ص) شرفیاب شدند و عرض کردند ای رسول خدا چیزی برای خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا به آنها عطا کرد.
و نیز امام صادق(ع) میفرماید: «استخوان و ضایعات غذای جنیان است».
34. مانند انسان میخوابند. از آیه 255 سوره بقره چنین استنباط میشود که تنها ذات اقدس احدیت است که نمیخوابد و همه مخلوقات از خواب ناگزیرند. چنانکه در روایت آمده امام صادق(ع) فرمودند: «به غیر از خداوند متعال؛ همه خواب دارند حتی فرشتگان».
35. به محضر ائمه(ع) میآیند و مسائل دینی خود را میپرسند.
در اصولکافی(ج1، ص394) بابی تحت عنوان «جنّ در محضر ائمه(ع)» وجود دارند و در این باره هفت حدیث نقل شده؛ از جمله «سدیر صیرفی» نقل میکند که امام باقر(ع) در مدینه به من سفارشهایی فرمود. از مدینه بیرون رفتم در میان راه «روحا»(محلی است چهل یا سی میلی مدینه) بودم که مردی با لباس خود به من اشاره کرد. به سوی او برگشتم و خیال کردم که تشنه است.
ظرف آب را به او دادم گفت: نیاز به آب ندارم، نامهای به من داد که جوهر آن خشک نشده بود. ملاحظه کردم مهر امام باقر(ع) بود، گفتم: این نامه را چه زمانی به تو داد؟ گفت: الآن. در نامه دستورهایی بود. چون متوجه آن مرد شدم، دیدم کسی نیست، بعد از امام باقر(ع) به مکه آمدند، به حضرت عرض کردم: فدایت شوم، مردی نامه شما را آورد که مهرش خشک نشده بود، فرمود: ای «سُدیر» ما خدمتکارانی از جنّ داریم، وقتی بخواهیم کاری به فوریت انجام پذیرد، آنها را میفرستیم.
رانده شدن جنّ
رانده شدن جنّ از آسمان، یکی از مطالب قابل دقت قرآن است.
آیات 8 تا 10 سوره جنّ، مبیّن این مطلب است که جن قبلاً محلهایی در آسمان برای استراقسمع داشتهاند و سپس دیدهاند که آسمان پر از نگهبان و شهاب است و شهاب در کمین آنهاست که استراقسمع میکنند، پیش خود گفتند: نمیدانیم آیا خداوند در اثر این تحول، رشد و کمالی برای اهل زمین اراده کرده و یا بلایی به آنها خواهد رسید.
در روایات اهلبیت(ع) منقول است که این تحول بعد از ولادت رسول خدا(ص) اتفاق افتاد و از اهل سنت آن را در وقت بعثت آن حضرت گفتهاند و آن را در مجمعالبیان ذیل آیه 18 سوره «حجر» از ابن عباس و در سوره «جنّ» از بلخی نقل کرده است.
در «تفسیرصافی» در سوره «جنّ» از کتاب احتجاج از حضرت امام صادق(ع) نقل شده: این ممنوعیت برای آن بود که در زمین چیزی مانند وحی از خبر آسمان نباشد و آنچه از جانب خداوند آمده باشد، اشتباه نگردد...
ناگفته نماند آیات قرآن دالّ بر آن است که در آسمان محلی برای دانستن اسرار خلقت و کارهای آیندهی روی زمین وجود دارد که جنّیان به آنجا نزدیک میشدهاند.
عدهای از دانشمندان مسلّم گرفتهاند که پیامهای مرموزی به طور مرتب و موجهای منظّم از آسمان به زمین ارسال میگردد و آن را «بیسیم کیهانی» نام گذاشتهاند.
«کارل جانسکی» در سال 1932 میلادی 8 ماه مراقب گرفتن این پیامها با بیسیم خود شد و دید هر شب چهار دقیقه از شب قبلی زودتر ارسال میگردد و آن به واسطه این بود که گردش زمین به دور خورشید موجب میشود غروب و طلوع ستارگان هر روز چهار دقیقه زودتر از روز قبل باشد.
در پایان سال 1933 میلادی، سمیناری از متخصصین این علم منعقد شد. جانسکی در این سمینار طی بیانیهای از مشاهدات خود پرده برداشت و متذکر شد که در ستارگان موجوداتی میباشند که قادر به تکلّم هستند و این پیامهای آسمانی که با تلسکوپهای بیسیم قابل دریافت هستند، انسان را در شناخت هر چه بیشتر جهان کمک میکنند...
در فوریه سال 1942 دلائلی بر صحت نظر جانسکی اضافه شد؛ زیرا دیده شد که یک سلسله پیامهای فضایی، کار جهتیابی راداری را که در انگلستان به کار گذاشته شده بود، متوقف کرد.
دانشمندان پس از کوشش فراوان بالاخره دریافتند که این وقفه در اثر یک سری پیامهای تلگرافی است که از یک سوی ناشناخته از ماورای افق بوده است و فعلاً این مطلب را دانشمندان تقریبا مسلّم گرفتهاند.
ولی از نظر قرآن مجید چنانکه در سابق اشاره شد، این مطلب مسلّم و حتمی است.
نویسنده کتاب فوق عقیده دارد که جنّ برای شنیدن چنین اصواتی به آسمان نزدیک میشدند، نه برای شنیدن وحی؛ زیرا وحی را جز کسی که به او وحی میشود، کسی نمیشنود.
خلاصه؛ آیات قرآن روشن میکند که جنیان میکوشیدند تا آسمان را رصد کنند و اسرار آن را به دست آورند تا از اسرار خلقت و حوادث آینده مطلع شوند.
آری! این بود اوصاف و ویژگیهای جنّ از دیدگان قرآن و عترت(علیهمالسلام) اما افراد ناآگاه که نتوانستهاند حقیقت جنّ را حداقل تا حدودی بشناسند، ره افسانه زدند و خرافات زیادی درباره این موجود ساختند که با عقل و منطق سازگاری ندارد.
منابع:
قاموس قرآن - تفسیر نمونه - وسایل الشیعه –تفسیرالمیزان - میزان الحکمه - معارف قرآن - اصول کافی - جنّ و شیطان - قرآن بر فراز اعصار
منبع: دانشنامه موضوعی قرآن(با اندکی تصرف و تغییر)
إن شاء الله سعی میکنم بزودی مطالب خواندنی و جالب بیشتری در مورد خلقت و زندگی اجنه، همراهی آنها با انسان، تسخیر اجنه، ترس از اجنه، ارتباط با اجنه و ... تقدیم دوستان کنم.
دانستنیهایی در مورد جن و أجنّه (2)
منبع: وب برای همه مفیده