گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

مناسبتهای روز 9 ذی الحجه

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ق.ظ

جناب مسلم بن عقیل را دربالای دارالاماره با لب تشنه سرازبدن نازنیش جدا کردند و بدنش را ازبالای قصر به پایین انداختند.


مناسبتهای روز 9 ذی الحجه؛

 

1- روزعرفه

درشب و روز عرفه زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحب است چه اینکه خداوند ابتدا به زوار امام حسین (علیه السلام) نظرمی کند و بعد به زواربا معرفت خویش درعرفات نظرمی کند.



2- شهادت حضرت مسلم وهانی(علیهما السلام)

دراین روز درسال 60 ھ محمد بن کثیر و پسرش درکوفه به جرم مهمانداری و طرفداری از مسلم بن عقیل به شهادت رسیدند. درشب عرفه جناب مسلم بن عقیل به منزل طوعه رفتند. درروز عرفه سال 60 ھ که چهارشنبه بود جناب مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را درکوفه شهید کردند.(1)



جناب مسلم بن عقیل؛ نام مبارکش مسلم و پدرش عقیل و مادرش عَلِیّه و همسر آن حضرت رقیه دختر امیرالمومنین (علیه السلام) است. دربالای دارالاماره با لب تشنه سرازبدن نازنیش جدا کردند و بدنش را ازبالای قصر به پایین انداختند.



اما جناب هانی که پدرش عروه است، ازاصحاب پیامبر(صلی الله علیه وآله) و از بزرگان و خواص شیعه و مخلصین در محبت امیرالمومنین(علیه السلام) بود و درجنگ صفین، جمل، ونهروان درخدمت آن حضرت بود. بعد از شهادت مسلم بن عقیل و شکستن سرو بینی جناب هانی توسط ابن زیاد ملعون آن خبیث دستورداد سرجناب هانی را دربازارگوسفند فروشان ازبدنش جدا کردند و با طنابی که به پای آن بزرگواربسته بودند همراه با بدن جناب مسلم بن عقیل در بازارکوفه روی زمین کشیدند و سپس به دارزدند و سپس بدن هانی همراه با بدن مسلم دفن شد.

 



3- روز سد ابواب

دراین روز به امرپیامبر(صلی الله علیه وآله) همه درهای منازل اصحاب به طرف مسجد پیامبر(صلی الله علیه وآله) بسته شد جزدرخانه امیرالمومنین (علیه السلام) که به دستور خاص الهی آن را نبستند.(2) عده ای از اصحاب عرض کردند: یا رسول الله چرا همه درب ها را جزدرخانه علی بستید؟ حضرت فرمودند: من تابع وحی پروردگارهستم.
 

 

 

منابع:
1- ارشاد: ج 2 ص 66. اختیارات: ص 40.
2- بحار الانوار: ج 95 ص 188، ج 97 ص 384. تقویم المحسنین: ص 13.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی