گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

هشداری جدی به زیر آب زن های حرفه ای

جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۱ ب.ظ

همه ما برای گذران زندگی، مجبوریم کار کنیم و از سنی خاص، وارد محیط کاری می شویم ، محیط هایی که افراد مختلف با روحیات مختلف، مجموعه همکاران ما را تشکیل می دهند.

در یک دسته بندی کلی، می توان افراد را با توجه به خصوصیات رفتاریشان به سه دسته تقسیم کرد :

۱- عده ای که ، با صداقت کامل کار می کنند و برای همه خیر و خوبی می خواهند، معمولا در امور دیگران دخالتی ندارند و اگر کمکی از آنان خواسته شود، دریغ نمی کنند.

۲- عده ای که ،کارشان را انجام می دهند، اما در امور دیگران هم کنجکاوی کرده و إعمال نظر و دخالت می کنند، گاهی ناخواسته باعث رنجش دیگران می شوند .

۳- عده ای هستند که تعدادشان از بقیه خیلی کمتر است اما مخل آرامش و تمرکز دیگران می شوند ، این دسته ، افراد بد خواهی هستند که تحمل پیشرفت دیگران را ندارند ، اینان افرادی فرصت طلبند، که با به دست گرفتن لغزش ها و نقطه ضعف افراد ، با غلو و بزرگنمایی و همچینین آمیختن ادعاهای کذب، به وجهه کاری دیگران آسیب می زنند.

در عرف به این افراد "زیر آب زن" گفته می شود.

این آدم ها در ظاهر ، با همه خوب هستند، در صحبت کردن ، سعی می کنند مؤدبانه ترین کلمات را انتخاب کنند. یک لبخند مصنوعی، همیشه گوشه لب دارند، اما در موقعیت های مختلف که پای منفعتشان در میان باشد ، وجهه واقعی خود را نشان می دهند.

این آدم ها پیوند های عمیق عاطفی را با هر تلاشی از هم می پاشند . زحمات دیگران را کتمان می کنند ، برای دریافت یک پست بالاتر حاضرند، هر تهمت و شایعه ای را ،در مورد رقیبان اشاعه دهند.

اما در میان این سخن چینی ها و بد خواهی ها، یادمان باشد ، هر عمل ما یک عکس العمل به دنبال دارد .
امام على علیه السلام فرمود: بدترین تلاش، جدایى انداختن میان دو یار همدم است

خداوند متعال می فرماید: «مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً یَکُنْ لَهُ نَصیبٌ مِنْها وَ مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْها وَ کانَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ مُقیت» (سوره نساء آیه ۸۵ ) ؛ هر کس وساطت پسندیده ای ( در هر امر خیری در نزد خدا یا مخلوق ) انجام دهد او را بهره ای از آن ( پاداشی در دنیا یا آخرت ) خواهد بود ، و هر کس وساطت ناروایی ( در هر امر باطلی یا در حق شخص ناشایسته ای ) انجام دهد او را نیز نصیبی از ( گناه و وبال ) آن خواهد بود ، و خداوند همواره بر هر چیزی توانا و نگهبان است.

خداوند متعال ،در این آیه شریفه ،به ما هشدار می دهد که : متوجه باشیم ، خیر خواهی یا بد خواهی ما برای دیگران و هر اقدامی در این زمینه ،‌ مستقیما در زندگی ما بازتاب خواهد داشت.


قابل توجه زیر آب زن های حرفه ای

متأسفانه عده ای، برای پیشرفت خود راهی بهتر از تخریب دیگران سراغ ندارند ، با حربه هایی چون پرونده سازی ها ، مستند سازی های کذب و تهمت و بدگویی از همکاران ، در صدد تثبیت موقعیت خود هستند.

مدیری از توانا تر بودن نیروی زیر دستش آنقدر احساس خطر می کند که با پرونده سازی ها و به قاضی رفتن های یک طرفه ، باعث بیکار یا تنزل مقام آن نیرو شود.

زیر آب زنی ها محدود به اداره ها نیست ، در خانواده ها هم صادق است. وقتی فرزندی ، عروس یا دامادی، به خاطر شایستگی هایش ، نزد دیگران عزیز می شود، این قبیل افراد با بدگویی ها ، غیبت و تهمت ، در اصطلاح "زیر آب آن ها را می زنند".

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود : هر که از برادر خود نزد سلطانى بدگویی کند، خداوند متعال همه اعمال او را بر باد دهد و اگر به شخصى که از او بدگویی کرده است ناراحتى یا گزندى رسیده باشد، خداى متعال بدگویی کننده را با (هامان) در یک درجه از آتش قرار دهد. (کنز العمّال : ٧٥٤٥)

سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هشداری به همه ماست که به خاطر این دنیای بی ارزش ، به خاطر داشتن توجه دیگران ، به خاطر پست و مقام ، بدخواه همدیگر نباشیم . این دل هایی که ما می شکنیم ، این ظلم ها همه و همه در نهایت به خود ما باز می گردد و علاوه بر دنیا در آخرت هم عواقب سوء آن گریبانگیرمان خواهد شد .


امام على علیه السلام فرمود: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله به اصحابش فرمود : آیا شما را از بدترین افرادتان آگاه نکنم؟ عرض کردند : چرا اى رسول خدا، فرمود : کسانى که سخن چینى مى کنند، آنان که میان دوستان جدایى مى افکنند، کسانى که براى افراد پاک و بى گناه عیب مى تراشند.

امام صادق علیه السلام ـ به نقل از پدرانش : پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود : بدترین مردم، شخص «مثلِّث» است. عرض شد : اى رسول خدا! مثلّث یعنى چه؟ فرمود : کسى که از برادر خود نزد سلطان بدگویی کند و در نتیجه، هم خودش را به هلاکت افکند، هم برادرش را و هم آن سلطان را. (میزان الحکمه حدیث شماره ۲۰۷۲۹)


نتیجه :

بد خواستن برای دیگران، به وسیله سخن چینی ، تهمت و عیب جویی، سلاح آدم های حقیر است، که نمی توانند پیشرفت و موفقیت دیگران را ببینند. همانطور که در روایات دیدیم، این اقدامات عواقب سوئی دارد که در دنیا و آخرت گریبانگیر اهلش می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۰
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی