گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

چه زمانی آرایش برای خانم‌ها واجب می‌شود؟!

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲ ب.ظ

زن نباید آرایش و زینت را ترک کند هرچند به یک گلوبند باشد نباید دستش را بدون خضاب بگذارد هرچند به کمی از حنا باشد.

مرسوم اکثر خانم‌ها چنین است : وقتی میخواهند به گردش بروند یا در مجلس جشنی شرکت نمایند یا به مجلس شب نشینی یا مهمانی بروند یا به مجلس شب نشیبنی و مهمانی بروند آرایش می‌کنند، بهترین لباس‌ها را می‌پوشند و به بهترین وجهی که برایشان مقدور است از منزل خارج می‌شوند، ولی هنگامی که به منزل برگشتند فورا لباس‌های خوب و زیبا را از تن خارج ساخته و لباس‌های معمولی و مندرس را می‌پوشند.

 

برخی از خانم‌ها در داخل خانه مقید به پاکیزگی، نظافت و آرایش نبوده و زینب نمی کنند، با موهای ژولیده و لباسهای به اصطلاح خانه داری در منزل می‌گردند، لباس‌های لکه دار و جوراب‌های پاره را در خانه می‌پوشند.

 

زن باید در خانه و برای شوهرش آرایش و دلبری کند. باید برای شوهرش که شریک زندگی و یار و مونس دائمی و پدر فرزندانش می‌باشد زینت و دلربایی کند، باید دلش را به دست آورد تا دلبران کوچه و خیابان نتواند در دلش جا باز کنند.

 

دیگران چه ارزشی دارند که برایشان آرایش و زینت کند؟! حیف نیست زن، آرایش و زیبایی خود را در برابر چشم چرانی بیگانگان قرار دهد و برای جوانان و بانوان مشکالاتی بوجود آورد؟

 

پیغمبر اسلام (ص) فرمود: «هر زنی که خودش را خوشبو کند و از منزل خارج شود تا به خانه برنگردد از رحمت خدا دور خواهد بود.»[1]

 

رسول خدا فرمود: « بهترین زنان شما زنی است که مطیع شوهرش باشد و برای او آرایش کند ولی زینتش را برای بیگانگان ظاهر نسازد و بدترین زنان شما زنی است که در غیاب شورش زینت کند.»[2]

 

شاید برخی زنان پیش خود بگویند شوهرم که مرا دوست دارد پس چه احتیاجی دارم به سر و وضعم برسم و برایش دلربایی کنم؟

 

یقین بدان که شوهرت دوست دارد همیشه تمیز و مرتب و زیبا باشی ولو به زبان نیاورد، اگر برطبق خواسته های باطنی او رفتار نکنی و در منزل به خودت نرسی ممکن است در خارج از منزل چشمش به زنان آرایش کرده بیفتد و از تو دلسرد شده و از راه منحرف گردد.

 

وقتی خانم‌های شیک و مرتب را دید و آنها را با سر و وضع نامرتب تو مقایسه کرد خیال می‌کند فرشتگانی هستند که از آسمان نازل شده اند!

 

تو هم در خانه برایش آرایش کن و لباس خوب بپوش و دلبری  و طنازی کن تا بفهمد که تو از آنها کمتر نیستی بلکه بهتر و زیباتر هستی، در آن صورت می‌توانی به دوام عشق او امیدوار باشی و برای همیشه دلش را مُسخّر کنی.

 

ممکن است بگویید در منزل زیبا گشتن با شغل خانه داری و آشپزی سازگار نیست، لیکن اگر ارزش این عمل را بدانید بطور حتم می‌توانید این مشکل را حل کنید.

 

چه مانعی دارد برای انجام کارهای خانه، لباس مخصوصی داشته باشید که در موقع کار از آن استفاده کنید لکن وقتی از کار فارغ شدید و وقت آن رسیده که شوهرتان به منزل بیاید بدنتان را تمیز کنید موها را شانه بزنید لباسهایتان را تغییر دهید و مرتب و منظم در انتظار او باشید.

 

امام باقر علیه السلام می‌فرماید: « بر زن لازم است  خودش را خوشبو کند، بهترین لباس‌هایش را بپوشد، به بهترین وجهی زینت کند و با چنین وضعی صبح و شب با شوهرش ملاقات کند.»[3]

 

در پایان حدیثی پرمعنا و زیبا از امام صادق علیه السلام نقل می کنیم که فرمود:« زن نباید آرایش و زینت را ترک کند هرچند به یک گلوبند باشد نباید دستش را بدون خضاب بگذارد هرچند به کمی از حنا باشد، حتی زنهای پیر هم نباید زینت و آرایش را ترک نمایند».[4]

 

 

برگرفته از کتاب آیین همسرداری، ابراهیم امینی

[1] بحارالانوار ج103 ص 247

[2]  بحارالانوار ج 103 ص 235

[3] بحار الانوار ج 103 ص 228

[4]  شافی ج 2 ص 138

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۱
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی