گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

عذاب و لذّت، مربوط به جسم یا روح؟

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ب.ظ

چون روح متعلّق به جسم مادّی است و بدان وابستگی دارد، جسم نیز آن عذاب‌ها و لذّات را درک می‌کند.

 یکی از سوالات مطرح در خصوص قیامت اینکه عذاب و لذّت قبر، مربوط به جسم است یا روح؟

مطلبی که باید به آن دقّت کرد، این است که سؤال و جواب قبر و همچنین عذاب‌ها و لذّاتی که برای عالم قبر برمی‌شمرند، مربوط به روح انسان است؛ امّا چون روح متعلّق به جسم مادّی است و بدان وابستگی دارد، جسم نیز آن عذاب‌ها و لذّات را درک می‌کند. به بیان روشن‌تر سؤالات قبر از روحی پرسیده می‌شود که متعلّق به بدن است و هنوز تعلّقش را از جسم و از بدن جدا نکرده است.

برای فهم بهتر این موضوع و برای تقریب به ذهن، می‌توان عالم قبر را به خواب تشبیه کرد. گرچه این تشبیه، تشبیه بعیدی است؛ ولی به تفهیم موضوع کمک می‌کند. خواب انسان و خوشی و ناخوشی در خواب، مربوط به روح است؛ اما تأثیر عجیبی روی جسم می‌گذارد؛ مثلاً وقتی انسان در خواب ببیند که وارد یک باغ سرسبز شده و با رفقا و هم‌نشینان خوب، در آن باغ لذّت می‌برد و خوش و خرم است، خوشی و نشاط او که مربوط به روح بوده، به جسم او نیز سرایت می‌کند و پس از بیدارشدن، احساس راحتی و آرامش دارد. همچنان‌که خواب وحشتناک، جسم انسان را دچار ناراحتی و اضطراب می‌کند.

احتلام در خواب، مثال روشن‌تری در این زمینه است؛ در خواب حالتی برای روح انسان رخ می‌دهد و در حالی که جسم او با هیچ‌کسی یا چیزی تماس نداشته و تحریک نشده است، در اثر تحریک روح، محتلم می‌شود.

در این خصوص از مثال دیگری برای تفهیم موضوع و تقریب به اذهان، یاری می‌جوییم؛ فشار روحی یک جنایت‌کار و خیانت‌کار که در مقابل قاضی ایستاده و پروندۀ او را می‌خوانند و مجبور است به جنایات خود اقرار و اعتراف کند و کم‌کم محکوم به اعدام می‌شود، موجب پدید آمدن فشار جسمی به او می‌شود و حالت خاصّی همراه با احساس سنگینی فراوان پیدا می‌کند. افرادی که در قبر زیر منگنۀ الهی له می‌شوند، چنین حالتی دارند؛ البته سختی و فشار و سنگینی قبر، قابل مقایسه با مثال مذکور نیست و در وصف نمی‌گنجد[3]

[1]. تفسیر القمی، ج 2، ص 94.

[2]. الزخرف، 71: «و در آنجا آنچه دل‌ها آن را بخواهند و دیدگان را خوش آید، [هست‏].»

[3].کتاب معاد سرنوشت جاودانه انسان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۱
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی