گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

رابطه نماز و اخلاق

يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۳ ب.ظ

جوانى از انصار پشت سر پیامبرصلى الله علیه وآله نماز مى خواند و در عین حال به اعمال زشت دست مى زد، درباره آن جوان با پیامبر صحبت شد، حضرت فرمود: بالاخره روزى نمازش او را باز خواهد داشت.

نماز از یک سو عامل تزکیه و تهذیب و دستیابى به روح تقوا و فضایل اخلاقى است و از سوى دیگر تأثیر و قبول واقعى نماز منوط به تقوا مى باشد و تقوا مکمل تأثیر نماز است. بدین سان «نماز و تقوا» داراى ارتباطى تنگاتنگ و تأثیرى متقابل اند[1]

 

امام صادق علیه السلام نقش نماز در پیش گیرى از گناه را این گونه بیان مى فرماید:


نماز مانع بازدارنده اى است که خداوند در زمین برقرار ساخته است و هرکس مى خواهد بداند چه مقدار از منفعت نماز بهره مند است، بنگرد که آیا نماز او را از اعمال زشت و منکر بازمى دارد یا نه؟ پس به همان مقدار که دامن از گناه برچید، از نماز، بهره برده است:

 

«اِعْلَمْ أَنّ الصَّلوةَ حُجْزَةُ اللهِ فِى الاَْرْضِ فَمَنْ اَحَبَّ اَنْ یَعْلَمَ مایُدْرِکُ مِنْ نَفْعِ صَلواتِهِ فَلْیَنْظُرْ فَاِنْ کانَتْ صَلوتُهُ حَجَزَتْهُ عَنِ الفَواحِشِ وَ المُنکَرِ فَاِنَّما اَدْرَکَ مِنْ نَفْعِها بِقَدْرِ مَا احَتَجَزَ.»[2]


البته تأثیر نماز بر نمازگزاران از لحاظ حالات و مراتب توجه و خلوص و تقوا و ذکر قلبى و شرایط دیگر آن ها یکسان نیست، اما در هرحال آن کس که نماز بگذارد از خصلت بازدارندگى آن، دیر یا زود، کم و بیش، بى بهره نخواهد ماند و لذا در هر شرایطى در امر نماز نباید قصور و کاهلى ورزید و یا از تأثیر آن نومید شد که قصور در امر نماز موجب کفر و عصیان و دیگر پلیدى ها است.

 

در روایات آمده: «جوانى از انصار پشت سر پیامبرصلى الله علیه وآله نماز مى خواند و در عین حال به اعمال زشت دست مى زد، درباره آن جوان با پیامبر صحبت شد، حضرت فرمود: بالاخره روزى نمازش او را باز خواهد داشت.»


در روایت دیگر است که خدمت پیامبر عرض کردند: فلان کس روزها نماز مى خواند و شب ها دزدى مى کند، حضرت فرمود: «بالاخره روزى نماز او را از گناه رادع مى شود: «اِنَّ صَلواتَهُ لَتَرْدَعُهُ یَوْماً ما».[3]

 

حضرت امام نقش عبادت در تزکیه نفس و تأثیر متقابل درون و برون انسان بر یکدیگر را این گونه بیان مى کنند:

«یکى از فوایدِ مهم عبادت که عقل و نقل بر آن اتفاق دارند و باید آن را یکى از اسرار عبادت به شمار آورد آن است که از هر عبادتى در قلب اثرى حاصل شود که از آن در روایات به زیادت یا توسعه «نکته بیضاء» تعبیر شده است. و بباید دانست که مابین ظاهر و باطن و سر و علن انسانى یک ارتباط و علاقه طبیعى است که آثار هریک و افعال و حرکات هریک را در دیگرى سرایتى عظیم و تأثیرى غریب است و این مطلب علاوه بر آن که برهانى است، وجدان و عیان هم شاهد بر آن است. چنان چه حالات صحت و مرض بدن و عوارض مزاجیه و حالات داخلیه و خارجیه بدن بر روح و باطن مؤثر است و به عکس حالات خلقیه و روحیه و ملکات نفسانیه در حرکات و سکنات و افعال بدنیه طبعاً و من غیررویّة مؤثر است.»[4]

 

 

پی نوشتها:

[1] البته این ارتباط و تأثیر متقابل را در کل برنامه هاى عبادى و تربیتى و اجتماعى و... اسلام مى توان به نحوى مشاهده کرد.

[2] بحارالانوار ، ج 78، ص 199.

[3] بحارالانوار ، ج 82، ص 198.

[4] سرالصلوة ، صص 53 - 52.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۱
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی