گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

راه سعادت، راه شقاوت

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱ ق.ظ

صرف داشتن مراتب علمى و درجات تخصصى " هر چند بیشتر و بهتر" انسان را به سعادت نمى رساند مگر آنکه بتواند در سایه ى علم و دانش به اطاعت الهى نیز گردن نهد که در این صورت، هر آن حرکتش سریع تر و مدارجش بالاتر و بیشتر خواهد شد.

در بینش اسلام، راه سعادت در اطاعت از فرامین الهى و راه شقاوت در عدم پیروى و سرپیچى از دستورات الهى خلاصه مى شود. قبل از بیان تفصیلى این معیار اسلامى جملاتى از دنباله فرمان مولا را مى خوانیم:

امره بتقوى الله و ایثار طاعته و اتباع ما امر به فى کتابه  من فرائضه و سننه، التى لا یسعد احد الا باتباعها و لا یشقى الا مع جحودها و اضاعتها.

 

"على علیه السلام قبل از هر چیز مالک را" به این امور فرمان مى دهد:

1. تقواى الهى

2. گزینش اطاعت خداوند.

3. عمل و پیروى از آنچه که خداوند در کتاب خود از سنتها و واجبات دستور داده است.

 

زیرا هیچکس جز با تبعیت از آنها به سعادت نخواهد رسید و هیچکس جز با ترک آن بدبخت نخواهد شد.

 

منظور از 'کتاب' تنها قرآن نیست، هدف اعم از قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است. در اسلام همه ى سنن و آداب اسلامى را ' کتاب الله' مى گویند و این از این جهت است که همه ى واجبات، محرمات، مکروهات و مستحبات، مکتوب الهى است، یعنى خداوند به قلم تقدیر همه ى آنها را نوشته است تا بدان عمل کنند، آن هم به گونه اى که در شرع بیان گردیده است.

 

از وجود 'لا' و 'الا' در جملات گذشته "که هر دو بر حصر و انحصار دلالت دارند"، تنها راه منحصر به فرد سعادت و شقاوت در دیدگاه على علیه السلام به دست مى آید، چرا که حضرت مى فرماید:

در عالم وجود هیچکس در هیچ شان و مقامى نمى تواند به سعادت و نیکبختى برسد مگر با اطاعت از فرامین الهى آن هم به وسیله ى انجام فرائض و سنن و ترک محرمات. در مقابل، راه منحصر به فرد شقاوت نیز در سرپیچى از مقررات الهى و نافرمانى از فرامین خداوند از طریق عمل نکردن به واجبات و یا بى اعتنایى به آنها خلاصه مى شود.

 

با این بیان، به خوبى روشن مى شود که صرف داشتن مراتب علمى و درجات تخصصى " هر چند بیشتر و بهتر" انسان را به سعادت نمى رساند مگر آنکه بتواند در سایه ى علم و دانش به اطاعت الهى نیز گردن نهد که در این صورت، هر آن حرکتش سریع تر و مدارجش بالاتر و بیشتر خواهد شد.

 

 

برگرفته از کتاب آیین کشور داری از دیدگاه امام علی (ع)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۳۱
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی