گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

مخترعین غیر مسلمان در قیامت چه وضعیتی دارند؟

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۳۰ ب.ظ

حاتم طلایى با این که مشرک و بت پرست بود و به هیچ یک از ادیان آسمانى ایمان نداشت، ولى چون پناهگاهى براى محرومان و بینوایان بود در روز رستاخیز پاداش مناسبى خواهد داشت.

یکی از سوالات مطرح در خصوص قیامت اینکه، آیا دانشمندانی مانند ادیسون، گالیله و ... که با اختراعاتشان کمکهای بسیاری به بشریت کرده اند فقط بخاطر اینکه مسلمان نبوده اند به جهنم می روند؟


پاسخ:

پیش از آن که نظر اسلام را در این موضوع توضیح دهیم لازم است به برخى از نظرها که در این موارد اظهار مى شود، اشاره کنیم:

1- برخى تصوّر مى کنند که هر نوع عمل نیکى که به نفع جامعه تمام گردد، در پیشگاه خداوند داراى ارزش خواهد بود و در این موضوع میان مسلمان و غیر مسلمان فرقى نیست و هرگز خداوند عادل  میان بندگان در این قسمت فرقى نمى گذارد.

آنان مى گویند: اصولا ایمان به خدا و اعتقاد به نبوّت آخرین پیامبر الهى، چه تأثیرى در حال عمل دارد و یک عمل نیک همواره به حال جامعه مفید و سودمند خواهد بود - خواه عامل آن موحّد یا مشرک، مسلمان یا غیر مسلمان باشد.

2- در برابر این گروه، دسته دیگرى هستند که براى این نوع اعمال انسانى حتّى در صورتى که با نیّت پاک توأم باشد، کوچکترین ارزشى قائل نشده و همه را نادیده مى گیرند و به حکم این که این مخترعین، مسلمان نبوده اند کارهاى خوب آنان بى ارزش خواهد بود.

ولى هر دو طرز تفکّر، نادرست است و نظر سوّمى در این جا هست که منطقى به نظر مى رسد:

هرگاه هدف مخترعان و مکتشفان از زحمات توان فرسایى که در راه کشف حقایق و اختراع صنایع تحمّل مى کنند، این باشد که در میان جامعه، نام و شهرتى پیدا کنند و یا از درآمدهاى مادّى اختراعات و اکتشافات خود بهره اى ببرند، در این صورت آنان در همین دنیا پاداش خود را دریافت داشته اند و به هدف نهایى و مقصد خویش رسیده اند دیگر معنا ندارد که در روز رستاخیز از خداوند پاداش بطلبند، زیرا فرض این است که آنها در این خدمت، خدا و جامعه بشرى را در نظر نداشته و هرگز به فکر آن نیز نبوده اند، بلکه محرّک و انگیزه آنان همان شهرت و نام و پول و درآمدهاى مادّى بوده است و فرض این است که به چنین اهداف مادّى خود رسیده اند.

ولى هرگاه انگیزه آنان در کاوش هاى علمى این بوده باشد که در راه رفاه و آسایش بندگان خدا کارى انجام دهند، گره هاى کور زندگى و مشکلات طبقات مختلف را بگشایند و بارى از دوش جامعه انسانى بردارند، بطور مسلّم در پیشگاه خدا اجر و پاداش خواهند داشت و عدل الهى ایجاب مى کند که نتیجه این کار نیک خود را ببینند.

در احادیث اسلامى مى خوانیم که حاتم طلایى با این که مشرک و بت پرست بود و به هیچ یک از ادیان آسمانى ایمان نداشت، ولى چون پناهگاهى براى محرومان و بینوایان بود و همواره از همنوعان خود پذیرایى مى کرد و گره از زندگى آنان مى گشود، در روز رستاخیز پاداش مناسبى خواهد داشت.(1)

پی نوشت:
(1) برگرفته از کتاب: پاسخ به پرسشهای مذهبی، ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، ص 242

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۷
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی