گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

حج در کلام معصومین علیهم السلام

شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ب.ظ

حج ، ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت است که دل را خلوتگاه دوست و اندیشه را معراج معرفت وشهود حق می کند . آنجا که حرم است ، جایی برای نامحرم نیست و آنجا که مظهر خداست ، جولانگاهی برای شیطان نیست که فرموده اند : - القـَلبُ حرم الله فلاتـَسکُن حَرَم الله غیر الله -  " دل حرم الهی است و نشاید که درحرم خدا غیر او جای گیرد . "

حرکت زائر حج می باید بر اساس معرفت و عشق باشد . معرفت و عشق کامل و واقعی نسبت به حج را چه کسی جز اهل بیت علیهم السلام درک نموده است  . قطره ای از معرفت را از کلام ایشان به کامتان می چشانیم.

 وجوب حج

حضرت علی علیه السلام می فرماید :

" خداوند متعال حج بیت الله الحرام را بر شما واجب گردانید و آن را قبله مردم قرار داد ، آنجا محل آمدن مسلمین است . که مانند کبوتران به آن مکان پناه می برند . خداوند سبحان آن خانه را برای فروتنی مردم در مقابل عظمتش و برای تصدیق آنان به عزت و سلطنت علامت قرار داد . "  ( نهج البلاغه ، خطبه1 )

امام صادق علیه السلام می فرماید :

" این ( کعبه ) خانه ای است که خداوند به وسیله آن از بندگانش خواسته است او را پرستش کنند تا آنان را در طریق راه خود بیازماید ، از این رو آنها را به تعظیم و زیارت آن تشویق فرموده و آن را جایگاه پیامبران و قبله گاه نمازگزاران قرار داده ، پس آن جا بخشی از رضوان و خشنودی خداوند است . " ( وسائل الشیعه، ج 8، ص 6)

در روایت دیگری امام علی علیه السلام می فرماید :

" خدا را خدا را ! در حق خانه پروردگارتان ، آن راخالی مگذارید ، تا آن زمان که در این جهان ماندگارید که اگر (حرمت) آن را نگاه ندارید به عذاب الهی گرفتار خواهید شد . " ( نهج البلاغه ، نامه 47)

و درجایی دیگر می فرماید :

" خداوند سبحان ، کعبه را برای اسلام قرار داد و برای پناهندگان ، خانه امن واجب گرداند ، حق آن را واجب کرد و شما را به زیارت آن فرمان داد که فرمود : بر هر کس که تواند ،  زیارت خانه واجبی از سوی خداوند است و آن که سرباز زند خدا از جهانیان بی نیاز است . " ( نهج البلاغه، خطبه 1)


میهمانی خدا

" کسانی که حج و عمره می روند میهمان خدایند و حق است بر خداوند که میهمانان خود را گرامی بدارد و آنها را بیامرزد . " ( جامع الاحادیث، ج 10، ص 154)

امام رضا علیه السلام می فرماید :

" همانا مردم به حج امر شده اند به منظور ورود به میهمانی خداوند و افزون خواهی از عنایات او ، و بیرون آمدن از گناهانی که بنده مرتکب شده است . " ( وسائل الشیعه، ج 8، ص 6)

امام صادق علیه السلام می فرماید :

" حاجی و عمره گزار مهمان خدایند . اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد . اگر او را بخوانند ، پاسخ می دهد . اگر شفاعت کنند ، شفاعت ایشان را می پذیرد ، اگر سکوت کنند ، با آنان آغاز سخن می کند و دربرابر هردرهمی که خرج کرده اند ، یک میلیون درهم به آنان می پردازد . " ( ملاذ الاخبار، ج 7، ص 226)

امام صادق علیه السلام می فرماید:

" هرگاه داخل مسجد الحرام شدی پا برهنه، با وقار و با خضوع و خشوع داخل شو، سپس فرمود: هر کس با خضوع و خشوع وارد گردد خداوند او را می آمرزد."

امام باقرعلیه السلام می فرماید :

" هر گاه داخل مسجد الحرام شدی و مقابل حجرالاسود قرار گرفتی بگو : گواهی می دهم که خدا یکی است و شریکی برای او نیست و گواهیمی دهم که محمد صلوات الله علیه بنده و فرستاده اوست ، به خدا ایمان آوردم و به طاغوت و لات  و عزی  و پرستش شیطان کفر می ورزم و چیزی غیر از خدا را نمی پذیرم ، سپس خود را به حجر الاسود نزدیک کن و دست راست خود را بر او بکش و بگو : به نام خدا، الله اکبر، بار خدایا امانت خود را ادا کردم . و به پیمان خدا وفا نمودم تا شهادت دهی که من به میثاق خود وفادار بوده ام . "

و نیز می فرماید:

" هر کس به کعبه نگاه کند . تا وقتی به آن می نگرد ، پیوسته کار نیک برایش نوشته می شود و گناهانش پاک می شود تا وقتی دیده از آن برگرداند . " ( بحار الانوار، ج 96، ص 65)


مالکیت کعبه

از امام باقرعلیه السلام سوال شد که چرا این خانه ( کعبه) بیت عتیق نامیده شده است ؟ امام فرمود :

" کعبه تنها خانه ای است ک از تملک و تصرف انسانها آزاد است و هیچ فردی ، مالک آن نمی شود . " ( بحار الانوار، ج 96، ص 59)


نذر کعبه

امام علی علیه السلام می فرماید:

" اگر دو رود خانه مواج از طلا و نقره داشته باشم ، هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد ، زیرا به پرده داران " ناشایست " می رسد نه به مساکین و مستمندان." ( بحار الانوار، ج 96، ص 67)

امید که در کوی دوست طواف نمائیم ، با فرشتگان ملکوت همنوا شویم و در مقام ابراهیم ایستاده و نماز بگزاریم .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی