گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه

مطالب مفید برای شما دوست عزیز

گنجینه
طبقه بندی موضوعی

کانال گنجینه
اینستگرام گنجینه
آپارات گنجینه
بایگانی
پیوندهای روزانه

مناسب است که مومنین و مخصوصا کسانی که طالب سیر و سلوک الی الله می باشند روش های فرار و نجات خود از دست شیطان را بیاموزند و در مقام عمل از آنها استفاده نمایند

 مباحث-تحریریه /راه های نجات از دست شیطان مختلف می باشد که در ضمن  برخی از آیات و روایات به آنها اشاره خواهیم نمود.

شاید این سوال خیلی از انسان های روی کره زمین باشد که واقعا در دین اسلام روشی حقیقی و کار آمد برای مقابله با دسیسه های شیطان وجود دارد یا خیر؟ یا اینگونه بگوییم جهان امروزه ما از نظام توحیدی و تفکر خدایی به دور است لذا اسلام که آخرین دین و کامل ترین دین ها می باشد چه نوع راه کاری برای مقابله با تفکر شیطان ارائه می دهد؟ هنگامیکه به جامعه نگاهی می اندازیم نظاره گر آن هستیم که اکثر مردم جذب روزمرگی های خود شده اند و صبح که از خواب راحت و نرم بیدار می شود به دنبال درآمد و پول هستند تا اغلام مورد نیاز خانواده را تهیه نمایند و شب که به خانه می آیند از این نعمات الهی استفاده کنند  و قدرت بیابند و دو مرتبه به خواب نرم و راحت روی می آورند که خستگی از تنشان به در رود و دو مرتبه فردا صبحی روز از نو روزی از نو…

تا کنون این سوال برای شما پیش نیامده است که:آیا ظرف بروز هدف خلقت و بوجود آمدن انسان ها و این همه نعمات الهی که همه برای انسان خلق شده اند واقعا این است که صرفا برای پول زندگی کنیم؟تا به حال از خودمان پرسیده ایم که:آیا زندگی بدون امکانات ممکن است؟آیا زندگی بدون تفکر و اعتقاد و فرهنگ صحیح نیز ممکن است؟ و آیا تا به حال بر سر دوراهی خدا وشیطان گیر کرده ایم؟

براستی که می دانیم شیطان یکی از سر سخت ترین دشمنان انسان می باشد که حتی قسم خورده است که او را از مسیر الهی منحرف خواهم کردو با این عمل خود بسیار شاد  و خوشحال خواهد شد و ما انسان ها باید این را بدانیم که شیطان و لشگریان او برای رسیدن به اهداشان از هیچ کاری فروگذار نکرده اند و تمام سعی خود را  به جهت منحرف کردن انسان به کار خواهند بست.لذا مناسب است که مومنین و مخصوصا کسانی که طالب سیر و سلوک الی الله می باشند  روش های  فرار و نجات خود از دست شیطان را بیاموزند و در مقام عمل از آنها استفاده نمایند زیرا قران کریم به مومنان خطاب می کند:«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ.(۱) ای کسانی که ایمان آورده اید از شیطان پیروی نکنیدهر کس پیرو شیطان شود (گمراهش مى‏‌سازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان مى‏‌دهد و اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز احدى از شما پاک نمى‏‌شد ولى خداوند هر که را بخواهد تزکیه مى‏‌کند، و خدا شنوا و داناست»

۱-اولین راه نجات از دست شیطان پناه بردن به خدای متعال است.همانگونه که در قران امده است: وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (۲)(پس هرکاه از وسوسه شیطان به تو رنجی رسد به خدا پناه ببر) لذا نتیجه خواهیم گرفت که در شبانه روز به مراتب متعدد باید به خدای متعال استعاذه نمود و به او پناه آورد تا از مکر شیطان به دور بمانیم.

۲- توکل به خدا  (إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ)(۳)(همانا او را(شیطان) بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل مى‏ کنند تسلطى نیست)

۳- در شب و روز به یاد خدا بودن ۴-در سحر ها استغفار کردن ۵- از ترس خدا گریه کردن.

درباره سه مورد أخیر حضرت رسول اکرم(ص) در ضمن حدیثی فرمودند: ثلاثه معصومون من ابلیس و جنوده: الذاکرون لله، و الباکون من خشیه الله، و المستغفرون بالاسحار.(۴) 

پیامبر اعظم (ص) فرمود: سه دسته از شیطان و لشکر او در امان هستند ۱- کسانی که به یاد خدا هستند ۲- کسانی که از ترس خدا گریه می کنند ۳- کسانی که در سحرها استغفار می کنند. 

۶-روزه گرفتن ۷-صدقه دادن ۸-دوست داشتن برای خدا ۹-مواظبت بر انجام عمل صالح ۹-طلب استغفار از گناهان خود

لذا در همین زمینه پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرموده اند: الا اخبرکم بشی ان انتم فعلتموه تباعد الشیطان عنکم کما تباعد المشرق من المغرب . قالوا : بلی. قال (ص) : الصوم یسود وجهه و الصدقة‌ تکسر ظهره و الحب فی الله و الموازرة علی العمل الصالح یقطعان دابره و الاستغفار یقطع وتینه.(۵) 

آیا به شما خبر دهم از چیزی که اگر آن را انجام دهید شیطان از شما دور می‌شود چنان دور بودن مشرق از مغرب؟ گفتند: آری. آن حضرت (صلی الله علیه و آله) فرمودند: روزه گرفتن روی شیطان را سیاه می‌کند و صدقه دادن پیشت او را می‌شکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر انجام عمل صالح ریشه او را قطع می‌سازد و استغفار کردن رگ حیات او را قطع می‌کند.

حال که دانستی از همین حالا شروع کن بسم الله…

 

منابع:

۱-سوره نور آیه ۲۱

۲- سوره فصلت آیه۳۶

۳- سوره نحل آیه ۹۹

۴-مستدرک الوسایل،ج۲،ص ۳۵۱ به نقل از میزان الحکمه،ج ۷،ص ۲۴۹

۵-بحارالانوار ،‌ج ۶۹ ص ۳۸۰ و نیز ج ۹۳ ، ص ۲۷۶


منبع: پایگاه فکری و خبری حوزه

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۷
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی